Tuesday, December 25, 2012

Dr. Robiah K. Hamzah


Tinta Penulis

Menyingkap kembali sejarah lama saya, kejayaan yang dikecapi kini adalah hasil usaha perit jerih serta doa yang tidak henti-henti daripada arwah ibu, Mariam Mat Maarif.

Berlatar belakangkan keluarga miskin selepas kematian ayah tersayang, saya dan dua lagi beradik membesar di bawah asuhan ibu. Disebabkan  tidak mahu terus hidup dalam kepompong kemiskinan, saya bertekad untuk berubah nasib keluarga.

Hingga kini masih tergiang-giang pesanan arwah ibu, kita orang miskin mesti rajin, jangan sombong dan jangan kedekut. Itulah sebaris ayat yang menjadi pendorong dan iltizam saya untuk mengeluarkan keluarga dari kepompong kesusahan.

Ibu selalu menasihati saya agar menjadi anak yang baik, ibu tidak pernah memukul kerana menurutnya, berdosa memukul anak yatim. Tapi jika saya jadi jahat, ibu turut mendapat dosa. Kata-kata itulah yang saya pegang hingga kini.

Walaupun hidup dalam serba kekurangan, namun kami tidak pernah menagih simpati untuk mendapatkan rezeki. Apa yang ada akan dikongsi bersama.Jika tiada makanan, berlaparlah. Apa yang membuatkan saya amat menyanjungi ibu ialah keaktifannya dalam berpersatuan dengan memegang pelbagai jawatan penting. Melihat ketokohan ibu berkomunikasi telah mendedahkan minat saya untuk menjadi sepertinya. Dan, sejak itulah saya menanam azam untuk menjadi seorang motivator.

Kejayaan awal saya bermula apabila memperoleh ijazah Pertama (B.A,Hons), Sarjana (M.Ed) dan seterusnya Dr. Falsafah. Ini membuktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang! Pengalaman sebagai pendidik dan pensyarah pula semakin mematangkan saya. Terpilih sebagai Jurulatih Belia Negara di peringkat kebangsaan dan antarabangsa, pembimbing rakan sekerja Kementerian Pendidikan dan Presiden Persatuan Wanita Islam Antarabangsa (cawangan Malaysia) semakin memberi ruang untuk saya menerokai pengalaman dalam dunia motivasi ini.

Saya terus melangkah....mengendalikan ratusan kursus, bengkel dan ceramah Komunikasi Berkesan, Ketrampilan Diri dan Kekeluargaan. Setiap kali diundang oleh media elektronik dan media cetak, saya akan memberi yang terbaik. Saya cuba pastikan agar setiap patah kata tidak menyinggung si penerima. Kini, diam tidak diam, sudah suku abad saya berkecimpung dalam bidang yang saya minati ini. Alhamdulillah...saya amat bersyukur di atas segala limpah rezekiNya. Mudah-mudahan sedikit ilmu kurniaanNya ini dapat saya manfaatkan demi kebaikan semua.

Wallaahu a’lam.

Pujuklah rasa

No comments:

Post a Comment