Monday, August 6, 2012

Utsman bin Affan

Tatkala  kafilah miliknya tiba dari Syam dan para saudagar datang mahu menjual dengannya , Utsman bin Affan menyatakan : Aku bayar lebih dari itu. Lantas mereka pun bertanya : Selain kami, tiada pedagang di kota ini dan tiada yang mendahului kami menjual sesuatu kepadamu. Siapakah yang membayar harga lebih banyak dari harga yang kami berikan.

Utsman menjawab : Sesungguhnya Allah yang melipat gandakan sepuluh dirham untuk setiap dirham. Apakah kalian mempunyai tambahan? Sesungguhnya aku bersaksi kepada Allah bahawa aku jadikan segala yang dibawa kafilah ini sebagai sedekah bagi kaum Muslimin yang fakir. Aku tidak mencari dirham dan dinar dari sesiapa pun. Aku hanya mencari pahala dan redha Allah.

Rasulullah saw juga telah bersabda bilamana beliau mengirim beratus ekor unta lagi dengan seribu dinar emas kepada nabi bagi keperluan perang Tabuk. Kata baginda : Wahai Utsman! Allah mengampunimu atas sesuatu yang engkau sembunyikan, apa yang engkau tunjukkan, sesuatu yang ada padamu dan sesuatu yang terjadi sampai hari kiamat.

Sebelum kematiannya, Utsman  bermimpi melihat nabi dan dua sahabatnya; Abu Bakar As-Siddiq dan Umar Al-Khattab. Nabi berkata padanya: Berbukalah bersama kami malam ini, wahai Utsman!

Tepat pada hari jumaat, lapan belas Dzulhijjah beliau meninggal dunia, terbunuh dalam keadaan aurat yang tertutup dengan berseluar panjang, haus lantaran berpuasa dan sedang membaca Al-Quran yang masih terbuka di hadapannya.

Wallahu a’alam.

( 65 manusia langit; Pustaka Azhar )

No comments:

Post a Comment