Monday, August 13, 2012

Berbuka sebelum waktunya

Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Umamah al-Bahili ra, sabda Rasulullah saw:

Sewaktu aku tertidur, aku didatangi oleh dua orang dan mereka mengusung aku ke sebuah gunung yang curam dan berliku. Mereka berkata : Dakilah. Aku berkata : Aku tidak mampu. Mereka berkata : Kami akan jadikan mudah untuk kamu. Jadi aku pun daki sehingga tiba di kemuncak gunung itu. Kemudian aku terdengar suara nyaring. Aku bertanya : Apakah suara-suara itu? Mereka berkata : Inilah pekikan manusia di dalam Neraka. Kemudian aku dibawa sehingga aku nampak orang yang digantung paha-paha mereka dengan tepi-tepi mulut mereka terkoyak dan darah mengalir daripada mulut-mulut mereka. Aku berkata : Siapakah mereka?. Dia  menjawab : Mereka adalah orang yang berbuka puasa sebelum waktunya. (Diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah : 1986 dan Ibn Hibban : 7491)

Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Mawarid al-Zam’an (1509)

Al-Albani rh berkata: Ini adalah seksaan kepada mereka yang berpuasa tetapi berbuka dengan sengaja sebelum tiba waktu berbuka. Jadi, bagaimana dengan mereka yang langsung tidak berpuasa? Semoga Allah memberi keselamatan kepada mereka di dunia dan akhirat.

Wallahu a’alam.

(Soal Jawab Puasa; Karya Bestari Sdn.Bhd 2005)

Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab jahanam, azab kubur dan fitnah al-Masiih Dajjal serta fitnah dalam kehidupan dan kematian. Ameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment