Wednesday, August 15, 2012

Luluhlah peluh sendiri

Pada suatu ketika Rasulullah saw sedang duduk-duduk bersama dengan para sahabatnya, tiba-tiba muncullah seorang yang masih muda, mempunyai tubuh kekar dan kuat. Pagi-pagi itu dia telah keluar bekerja dengan penuh semangat.
                     
Para sahabat lalu berkata : Kasihan sekali orang ini, andaikata usia muda serta kekuatannya itu digunakan untuk jihad sabilillah, alangkah baiknya.

Mendengar itu, Rasullah saw menegur para sahabatnya: Janganlah kamu semua berkata demikian, kalau orang itu keluar dari rumah untuk bekerja guna mengusahakan kehidupan anaknya yang masih kecil, maka ia telah berusaha fi sabilillah. Jikalau dia bekerja itu untuk dirinya sendiri agar tidak sampai meminta-minta pada orang lain, itu pun fi sabilillah. Tetapi apabila ia bekerja kerana untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megahan, maka itu adalah fi sabilisy syaitan atau mengikut jalan syaitan.
 
                                                (HR : Tabrani)


Ya Allah, lapangkanlah rezekiku di dunia ini, tetapi jangan Engkau jadikan rezeki itu penghalang untuk menuju akhiratku. Ya Allah, jadikanlah duniaku ini (harta dan lain-lain) di tangan-tangan kami dan janganlah Engkau masukkan ke dalam hati sanubari kami ini. Ameen

 (Rahsia kehebatan wali-wali Allah; Adil Akhyar 2012)

No comments:

Post a Comment