Sunday, January 5, 2014

Qana’ah

Makna qana’ah mencakupi dua perkara berikut:

a) Manusia secara tabiatnya memiliki ketamakan dan kerakusan terhadap dunia, sehingga nyaris tidak akan kenyang ataupun hilang dahaganya terhadap dunia. Oleh itu agama memberi petunjuk kepada manusia untuk bersikap sederhana dalam mencari kekayaan dan berlaku baik dalam mencari rezeki. Sikap sederhana itu juga mendatangkan ketenangan dalam hati yang merupakan rahsia kebahagiaan. Sikap tersebut juga menjauhkan manusia dari sikap berlebih-lebihan yang dapat menzalimi jiwa dan dan badan.

Jika manusia dibiarkan untuk ketamakan dan kerakusannya, nescaya dia akan menebarkan bahaya bagi dirinya sendiri dan orang-orang sekitarnya. Oleh itu, perlu ada pimpinan kepada nilai yang lebih luhur, makna yang lebih kekal dan rezeki yang lebih berkat. Itulah fungsi agama.

Fungsi iman ialah untuk memberikan batasan pada gejolak ketamakan dan kerakusan yang melencong dalam jiwa manusia. Jangan sampai sifat tersebut menguasai manusia sehingga menjadikannya tidak pernah merasa cukup dengan yang sedikit, tidak pernah puas dengan yang banyak, tidak memadamkan apa dahaganya sehingga matanya masih tetap melihat segala sesuatu yang ada di tangan orang lain. Rezeki yang halal tidak pernah membuatnya puas sehingga air liurnya meleleh untuk memperolehi yang haram. Jiwa seperti itu tidak akan pernah memiliki rasa reda dan ketenangan jiwa. Jiwa itu seperti Jahanam.

Iman berfungsi untuk mengarahkan jiwa menuju nilai yang lebih bermakna dan abadi menuju negeri akhirat yang kekal serta menunju Allah SWT Yang Maha Hidup dan tidak pernah mati. Seorang mukmin yang sebenar melihat kekayaan itu bukan pada hartanya yang melimpah ruah. Kekayaan itu berada dalam diri manusia!

b) Seseorang itu reda dengan segala sesuatu yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepadanya yang memang tidak dapat ditolak atau diubah. Dalam batasan-batasan yang telah ditetapkan, maka dia wajib untuk berusaha dan berikhtiar. Oleh itu janganlah dia hidup dalam mimpi tentang sesuatu yang tidak mungkin diperolehi olehnya dan melihat dengan penuh iri hati terhadap kurnia yang didapati oleh orang lainyang tidak diperolehinya.

Kesimpulannya, hendaklah kamu sentiasa reda terhadap sesuatu yang telah Allah berikan kepadamu, sama ada berupa harta, kecantikan, kecerdasan, kesihatan, isteri, anak dan tempat tinggal. Dengan begitu, kamu akan hidup dalam kebahagiaan dan keredaan terhadap ketentuan Allah SWT.

Nilai seseorang ditentukan daripada perbuatannya. Nilainya terletak pada amal soleh dan pelbagai khidmat yang kamu berikan kepada agama, negara dan keluargamu. Nilaimu bukan terletak pada harta, pangkat, kekuatan dan kecantikan. Redalah ke atas pemberian Allah SWT kepadamu, maka kamu akan menjadi manusia yang paling kaya.

Wallahu alam.

Syeikh Mahmud Al-Misri
The Power of Smile

No comments:

Post a Comment