Thursday, January 2, 2014

Masuklah dalam surga dunia agar kamu tidak bersedih

Ibnu Taimiyyah berkata: Di dunia ini, terdapat surga. Barang siapa yang tidak memasukinya, maka dia tidak akan dapat memasuki syurga akhirat. Lantas orang ramai bertanya: Apa itu? Beliau menjawab : Ia adalah syurga iman.

Pada suatu ketika, Ibnu Taimiyyah berkata: Apa yang telah dilakukan oleh musuh-musuhku kepadaku? Sesungguhnya syurgaku berada di dalam dadaku. Ketika aku bebas, maka kebebasanku selalu bersamaku dan tidak berpisah dariku. Ketika aku di penjara, maka itu adalah khalwatku. Ketika aku dibunuh, maka itu adalah syahidku. Dan ketika aku diusir dari kampong halamanku, maka itu adalah kelapanganku.

Ketika berada di dalam penjara, Ibnu Taimiyyah berkata : Jika kamu memberikan emas sebesar benteng ini, maka itu tidak dapat menyamai syukurku terhadap nikmat ini (nikmat dipenjara). Beliau juga berkata: Aku tidak dapat memberikan balasan kepada orang ramai atas kebaikan mereka kepadaku selama di penjara. Sebenarnya, orang yang dipenjara ialah orang yang hatinya dipenjara daripada Allah SWT. Dan orang yang ditahan ialah orang yang ditahan oleh hawa nafsunya.
 
Kaum bijak juga berkata: Orang-orang miskin keluar dari dunia tanpa merasai kenikmatan di dalamnya. Lalu ditanyakan kepadanya: Apakah kenikmatan di dalam dunia. Dia menjawab: Mencintai Allah, mengenaliNya, mengingatiNya dan berkasih sayang denganNya.

Sesungguhnya ketenangan hati manusia tergantung pada tingkat ketenangan hatinya kepada Allah SWT. Barang siapa yang hatinya tenang dengan Allah SWT, maka seluruh hatinya akan damai. Demikian sebaliknya, sesiapa yang hatinya tidak tenang dengan Allah SWT, maka jiwanya akan ditimpa duka di dunia.

Wallahu alam.

Syeikh Mahmud Al-Misri
The Power of Smile

No comments:

Post a Comment