Saturday, January 4, 2014

Keputusan dan tindakan

Esei 41

Melakukan sesuatu dengan jayanya boleh mengubah diri dari bangkai itik menjadi gunung berapi yang hidup. Ia membawa perubahan yang memisahkan kita dari kegersangan masa lalu dan mengundang masa depan yang subur. Keputusan dan tindakan kita akan menentukan nasib. Sepanjang kehidupan meliputi siri membuat pilihan, yang membawa kita ke mana kita pergi dan di mana kita akan berada. Bijaklah dalam tindakan. Lengkapkan diri dengan semua data yang cukup agar pilihannya bijak.

Semua orang adalah unik, latar belakang dan pengalaman orang lain tidak mungkin dapat membantu anda secara keseluruhan. Berdikari akan banyak melatih diri dalam membuat keputusan, tukarlah setiap kegagalan menjadi batu loncatan!

Ambillah kesempatan atas segala kehebatan keputusan dan tindakan. Rasailah nikmat menjadi orang yang mempunyai inisiatif dan berupaya membuat keputusan. Kekalkan keputusan anda di samping sikap flesibel apabila perlu. Buatlah keputusan selalu dan belajar darinya. Masa depan dan kebahagiaan akan terjelma.

a) Dalam setiap cerita kejayaan, anda menemui seseorang yang telah membuat keputusan yang berani. (Peter Drucker)
b) Jika saya perlu rumuskan dalam satu kenyataan apa yang menjadikan seorang pengurus yang baik; saya katakan ia adalah kebolehannya dalam membuat keputusan (Lee Iacocca)

Wallahu alam.

Stephen W.K.Tan
100 Esei Inspirasi & Motivasi Untuk Pelajar

No comments:

Post a Comment