Thursday, January 16, 2014

Kebahagiaan 3

a) Orang yang cintakan Allah akan tenang dengan mengingatiNya. Orang yang takutkan Allah pasti bergetar hati apabila mendengar ayat-ayatNya. Andai cinta dan takut Allah ada di hati kita seolah-olah memiliki segala-galanya. Itulah kekayaan, ketenangan dan kebahagiaan yang hakiki dan abadi.

b) Tidak ada kejayaan untuk mereka yang tidak bermula pada hari ini. Semalam berakhir pada malam semalam. Orang yang sering diganggu masa silam tidak akan mampu melangkah ke hadapan. Apabila ditanya, bilakah kita akan bahagia?. Jawablah, hari ini!.

c) Tegakkanlah kebenaran, di situ ada kejayaan. Carilah ketenangan, di situ ada kebahagiaan. Kebenaran itu daripada Allah. Ketenangan juga daripada Allah. Justeru, di sisi Allah sahajalah ada kejayaan dan kebahagiaan!.

d) Apabila hati bersih, wajah akan kelihatan jernih. Bukan kecantikan yang menambat hati, tetapi kebaikan itulah yang menambat jiwa. Kebahagiaan bukan milik manusia yang cantik, walaupun sering digambarkan demikian. Kebahagiaan milik manusia yang baik, itulah kenyataan!

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment