Wednesday, January 29, 2014

Matrik bimbingan guru ( 4 )

j) Penilaian secara bertulis :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menetapkan kerja kelas atau kerja rumah secara bertulis untuk menguji pencapaian objektif pembelajaran dan berjaya mengenal pasti jawapan yang betul dan salah oleh kebanyakkan murid.
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan guru berupaya memberi penyelesaian kepada jawapan salah; dan memberi pengukuhan positif kepada jawapan betul dalam kebanyakan tugasan murid.
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan mengkhususkan tugasan dengan keupayaan murid yang pelbagai.

k) Kesimpulan pelajaran :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru mengakhiri pengajaran tetapi tidak mencapai Tahap 2
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan berupaya memberikan kesimpulan termasuk hasil pembelajaran dan menjelaskan 3-5 isi utama yang telah dipelajari.
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan guru menerangkan sebab pelajaran yang berkenaan penting serta hubung kaitnya dengan pelajaran yang lain.
 
l)  Refleksi pelajaran :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru dapat membuat pemerhatian secara umum mengenai pengajaran tetapi tidak mencapai Tahap 2
Guru mengenal pasti sekurang-kurangnya satu kekuatan dan satu keperluan penambahbaikan
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan guru berupaya untuk mencadangkan tindakan penambahbaikan.

Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment