Monday, January 27, 2014

Matrik bimbingan guru ( 2 )

d) Komunikasi :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru bercakap dengan jelas dan dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan tidak hanya membaca secara terus dari buku teks
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan menggunakan pelbagai variasi tekanan, nada dan ketinggian suara yang berkesan untuk menarik tumpuan murid

e) Tumpuan & perhatian murid :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Murid kebanyakkannya memberikan perhatian walaupun pasif
Semua murid memberi perhatian dan maklum balas kepada soalan apabila ditanya
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan murid secara proaktif bertanyakan soalan serta berbincang lanjut dengan guru dan sesame mereka.
 
f)  Pengurusan bilik darjah

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menangani murid yang berkelakuan buruk tetapi pada masa yang sama terpaksa menganggu pelajaran
Kebanyakkan murid berkelakuan baik dan guru berupaya menangani murid yang berkelakuan buruk dengan hanya sedikit gangguan (cth: menyuruh murid keluar kelas)
Kebanyakkan murid berkelakuan baik dan guru menangani murid yang berkelakuan buruk tanpa gangguan (cth: dengan mengangkat tangan untuk senyap)

Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment