Friday, January 10, 2014

Surat buat Matternich


Wahai muridku, Matternich! Saya tahu bahawa apa yang kamu lakukan adalah tanda kehidupan dan semangat luar biasa yang terdapat di dalam dirimu. Tetapi saya lebih senang melihatmu memelihara kemampuanmu yang terpendam dan tidak mensia-siakannya. Saya nasihatkan kepadamu untuk membiasakan diri diam dan tenang, walaupun sesaat, setiap kali kamu mengalami suatu peristiwa yang kurang baik atau merasa sakit hati kerana suatu perkataan atau tindakan orang lain.

Ketahuilah, saya kagum akan perangaimu yang positif, kepandaianmu dan prestasimu. Saya tidak ingin kamu menuliskan tindakan-tindakanmu, tetapi saya mengajakmu untuk mengatur tindakan-tindakanmu. Ketika kamu berada di bawah tekanan emosi yang kuat, hendaklah kamu tidak melakukan perbuatan-perbuatan yang akan melahirkan penyesalan dan membanyakkan musuh-musuh di sekitarmu.

Jika kamu mampu menahan amarahmu ketika saya menasihatimu, tentu kamu akan tahu apa tujuan saya. Dengan demikian emosimu akan turun dan kamu akan menjadi tenang.

Oleh kerana kamu adalah orang yang pandai, maka diammu selama setengah minit akan membuatmu mampu mengetahui maksud orang lain. Dengan demikian kesedaranmu akan membuat kemarahanmu mencair  seperti air manis yang mencairkan garam.

Pensyarah
Institut Imperator, Vienna Austria

Wallahu alam.

Syeikh Mahmud Al-Misri
The Power of Smile

No comments:

Post a Comment