Thursday, January 23, 2014

Anugerah Maulidur Rasul Kebangsaan 1435H / 2014 ( 4 )

Anugerah Perdana

Diam diam ubi, diam diam berisi. Retak hidup yang dipilih tidak ubah seperti dasar padi. Semakin tunduk semakin berisi. Itulah peribadi diri yang dimiliki oleh Dr Mohd Daud Bakar, anak kelahiran negeri Melaka yang telah mengharumkan nama Malaysia di persada kewangan antarabangsa.

Di Malaysia kita mengorak langkah yang cukup aktif  untuk menjadikan Perbankkan Kewangan Islam sebagai suatu aliran yang  paling-paling dominan di negara kita.  Dalam konteks saya sebagai seorang pengamal syariah yang terlibat dengan mereka di seluruh dunia, kita melihat bahawa penerimaan masyarakat samada ia Islam atau bukan Islam dalam sistem ekonomi ini. Tentunya ada generasi baru di Malaysia yang boleh kita eksportkan ke luar untuk membina satu sistem kewangan yang mantap, baik, mampan tetapi juga bersesuaian dengan konsep syariah itu sendiri.

Daft matlamat yang jelas ini telah membawa Dr Mohd Daud telah dilantik menjadi Pengerusi Penasihat Syariah  Bank Negara Malaysia, Ahli Penasihat dan Lembaga Perkhidmatan Kewangan Labuan. Malah beliau juga ialah bekas Timbalan Reaktor Universiti Islam Antarangsa Malaysia dan terlibat juga dengan institusi pengajian tempatan di luar negara.

Melalui pengalaman yang telah dilalui, telah diiktiraf oleh dunia dalam kelompok industri kewangan Islam dunia. Satu-satunya anak Malaysia yang tidak pernah kenal erti jemu dalam mengangkat martabat kewangan Islam kepada standard yang boleh diterima pakai di seluruh dunia.

 Berbekalkan kejayaan yang disokong dengan personaliti yang dimiliki hari ini negara menganugerahkan gelaran Tokoh Perdana Maulidur Rasul 1435H kepada Dr. Mohd Daud Bakar.

Wallahu alam.

Masjid Putra,
Putrajaya
14 Jan 2014

No comments:

Post a Comment