Sunday, January 19, 2014

Aku bergerak ke takah baharu

Aku perlu menoleh ke belakang
ketika membaling lelah
di wakaf muasabah
walau sering rebah
namun jauh sesekali untuk dikibarkan
bendera kalah
kerana masih ada bintang
berikan pedoman
buat aku pengembara malam
dan mimpi siang
yang sering hadir
pasti betul
dan bukannya bohong.

Episod lalu
masih mewangi umpama mawar
yang tak pernah
lelah menggoda
namun wewangian itu
di hujung deduri
dan bila-bila upaya
menusuk langkah
agar tidak segera melangkah.

Walau layar kehidupan sering rabak
tertusuk deduri dosa
teralir semula dedarah lama
luka tusukan mengotorkan layar
menghidupkan semula
episod lama
namun disegerakan agar
aku menjahit
gunakan jarum
ibadah berkarat
agar benang pahala
mengikat kukuh
agar layar kehidupan
tak dibiarkan rabak
walau jahitan itu sangat
tak sempurna.

Dalam keadaan yang payah
aku tetap menyongsong arah
tak bisa untuk kekal
di episod lalu
sehingga aku temui
episod
baharu yang hakiki.

Kamarulzaman Ismail
Kuala Terengganu
Mingguan Malaysia
19 Jan 2014

No comments:

Post a Comment