Saturday, January 4, 2014

Jangan bersedih


a) Selama kamu adalah orang yang mulia

Ketika air sudah mencapai ukuran dua kolah, maka ia tidak membawa kotoran. Sesungguhnya, lautan tidak akan dapat bertambah atau berkurang kadarnya dengan satu gelas air. Ertinya, sepanjang kamu adalah manusia yang utama, menyembah Allah SWT dan berbuat baik kepada manusia di sekitarmu, maka segala macam kedengkian para pendengki dan cemuhan para penghasut tidak akan dapat membahayakan dirimu. Sebab, sebenarnya manusia tidak akan pernah membenarkan cemuhan itu jika memang tidak benar adanya. Oleh itu, tenanglah dan tidurlah dengan nyenyak.

Aku telah membaca banyak sekali kecaman daripada para pendengki dan penghasut terhadap para imam yang agung. Tetapi, kecaman-kecaman tersebut tidaklah diingat ataupun dinukil, serta tidak pernah dibenarkan oleh seorang pun. Seluruh kecaman itu tenggelam dalam samudera kebaikan imam kita.

Sebaliknya, aku juga pernah membaca pujian dan sanjungan kepada orang-orang yang zalim. Tetapi semua sanjungan itu tidak diingati orang, tidak dinukil dan tidak dibenarkan oleh sesiapa pun. Seluruh pujian tersebut tenggelam dalam tumpukan angkara murka dan kesesatan mereka.

Hendaklah kamu tidak resah dan sedih ke atas segala sesuatu yang dikatakan oleh orang lain tentang dirimu. Sebab, seluruh manusia tidak membenarkan perkataan tersebut tentang dirimu sepanjang kamu ialah orang yang mulia (benar) dan hatimu tetap bersambung dengan Allah SWT.

b) Berusaha sudah cukup bagimu

Berusaha dan selalulah mencuba agar kamu dapat memperolehi kejayaan. Jika kamu gagal sekali, maka jangan putus asa. Bangkit dan berusahalah lagi. Apabila kamu bertanya kepadaku: Sampai bila aku harus berusaha dan mencuba? Maka, aku pun menjawab : Sampai syaitan berputus asa darimu!

Benar kamu harus bangkit dan berusaha terus. Jika kamu tidak berjaya, maka kemuliaan berusaha dan mencuba sudah cukup bagimu, sementara orang lain tidak pernah berusaha dan mencuba.

Wahai saudaraku tercinta! Manusia tidaklah melemparkan batu kecuali kepada pohon yang sedang berbuah. Kecaman dan celaan yang terus menerus, dapat dianggap sebagai potret sejati daripada kedudukan, posisi dan tarafmu yang sebenar. Seberapa tinggi kedudukan dan taraf dirimu maka sebesar itulah kritikan dan kecaman mengalir kepadamu Teguhkanlah dirimu. Jadilah seperti gunung yang menghadapi hembusan angin. Ketahuilah syurga itu dikekelilingi dengan perkara-perkara tidak menyenangkan. Sabarlah.

Wallahu alam.

Syeikh Mahmud Al-Misri
The Power of Smile

No comments:

Post a Comment