Friday, January 10, 2014

Kebaikan bacaan seminit


1. Dalam satu minit anda dapat membaca Surah al-Fatihah sebanyak 5 kali sehingga anda memperoleh lebih dari 7000 kebaikan.

2. Dalam satu minit anda dapat membaca Surah al-Ikhlas sebanyak 5 kali. Hal itu sebanding dengan membaca al-Quran sebanyak 5 kali.

3. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan la ilaha illallah wahdahu la syarika lahu, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai’in qadir sebanyak 20 kali.
 
4. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan subhanallahi wa bihamdihi sebanyak 100 kali. Barang siapa mengucapkannya dalam satu hari, dosanya diampuni walaupun seperti buih di lautan.

5. Dalam sau minit anda dapat mengucapkan la haula wa la quwwata ilia billah lebih daripada 40 kali. Ini adalah salah satu gudang hartanya syurga.

6. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan subhanallah wa bihamdihi, ‘A’adada khalqihi wa ridha nafsihi wa zinata ‘arsyihi wa midada kalimathi lebih daripada 10 kali. Kalimat ini sepadan dengan berkali lipat pahala tasbih dan zikir.

7. Dalam satu minit anda bisa beristighfar kepada Allah lebih  daripada 100 kali. Istighfar adalah sebab keampunan, masuk syurga serta memperolehi perhiasan yang baik dan tambahan kekuatan. Istighfar menolak bencana-bencana dan memudahkan urusan. Istighfar ialah sebab turunnya hujan serta memperoleh rezeki harta dan anak.

8. Dalam satu minit anda dapat berselawat kepada nabi saw sebanyak 20 kali sehingga Allah akan berselawat kepadamu sebagai balasannya sebanyak 200 kali.

9. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan subhanallahi wa bihamdihi, subhanallahil ‘azhim sebanyak 50 kali. Dua kalimah ini ringan di lidah, namun  beratnya mizan dan dicintai oleh al-Rahman.

10. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan subhanallah wa hamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akhbar sebanyak 25 kali. Ini adalah ucapan yang paling dicintai Allah.

11. Dalam satu minit anda dapat mengucapkan la ilaha illallah lebih kurang 50 kali.

12. Dalam satu minit anda dapat mengangkat kedua tangan dan berdoa dengan doa-doa singat dan padat sesuai dengan keinginanmu.
 
13. Dalam satu minit anda dapat melarang kemungkaran, memerintahkan kebaikan, memberi nasihat kepada saudara, memberi tanggapan yang baik, membantu orang yang resah, membuang duri dari jalanan atau bersalaman dengan sejumlah orang.

Ya Allah, kami berlindung kepadaMu dari matinya keinginan, dinginnya tekad dan hinanya tabiat. Aameen.

Wallahu alam.

Syeikh Mahmud Al-Misri
The Power of Smile

No comments:

Post a Comment