Wednesday, January 22, 2014

Anugerah Maulidur Rasul Kebangsaan 1435H / 2014 ( 3 )

Datuk Faiza Thamby Chik
Mantan Hakim Mahkamah Tinggi

Tegas beliau, konsep kebebasan beragama tidak terpakai bagi umat Islam. Biarpun ringkas bunyinya tetapi tersirat makna yang amat penting dalam menyelusuri masyarakat Islam di Malaysia. Apa yang dimaksudkan oleh bekas Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Faiza Thamby Chik adalah perjuangan agama, bangsa dan negara. Satu cerminan daripada sifat Saidina Umar Al-Khattab yang berani dan tidak gentar dalam menegakkan syiar Islam.

Menyedari jauh berjalan banyak pancaroba apa tah lagi hidup ini sangat berbeza. Ini kerana dalam meniti usia, Datuk Faiza tidak jemu-jemu mencari ilmu walaupun telah memiliki Ijazah dalam perundangan pada 1972. Beliau masih terus menimba pengetahuan dalam bidang perundangan Islam sehingga peringkat sarjana di Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia.


Tan Sri Datuk Abdul Kader Talib
Mantan Imam Masjid Putra

Mewarisi darah keturunan Bugis Makassar, anak lelaki dididik menjadi nelayan dan dibesarkan dalam keadaan serba kekurangan. Nilai kehidupan itulah yang mendorong Tan Sri Datuk Abdul Kader Talib untuk keluar dari kepompong kemiskinan. Tekad membulat membawa anak jati Johor ini merantau jauh ke Universiti al Azhar, Mesir untuk menuntut ilmu hingga ke luar negeri.

Daripada Jabatan Agama Islam Johor beliau beralih kerjaya  sebagai Pensyarah Universiti Kebangsaan selepas itu dilantik sebagai Timbalan Pengarah Bahagian Agama. Kemudiannya Julai 1971, dilantik menjadi Mufti Wilayah Persekutuan, Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Penasihat Syariah Jabatan Perdana Menteri, Penasihat Kajian Halal Haram bagi Penerbangan Malaysia, Penasihat Syariah bagi Tabung Haji dan pelbagai agensi swasta.


Datuk Dr Zakaria Stapa
Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Kekurangan dan kesusahan hidup bagi anak kelahiran Tanah Merah, Kelantan ini untuk meniti satu perjalanan yang panjang bagi mengikis kemiskinan keluarga. Itulah keistimewaan yang ada pada nama Datuk Zakaria Stapa yang kini sentiasa ditagih buah fikirannya. Dalam mencari jawapan kepada persoalan tentang Islam dan permasaalahan sosial yang melanda masyarakat.

Beliau telah diberi tanggungjawab sebagai Penasihat Akidah dan Ahli Fatwa Kebangsaan.

Wallahu alam.

Masjid Putra,
Putrajaya
14 Jan 2014

No comments:

Post a Comment