Sunday, December 22, 2013

Pelajar Melayu Harvard 2003

Wan Nadiah Wan Mohd adalah satu-satunya pelajar Malaysia daripada sejumlah 1 650 pelajar baru pada 2003 dari seluruh dunia yang dipilih mengikuti pengajian di universiti Harvard, yang diketahui umum begitu berprestij dan hebat dalam bidang pendidikan.

Wan Nadiah berkata, untuk memohon memasuki universiti tersohor berusia 367 tahun itu, ia bukan perkara mudah kerana perlu cemerlang dalam akademik dan aktiviti sokongan lain.

Bercerita mengenai pengalamannya, kata Wan Nadiah, selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia beliau yang memperoleh biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang bioteknologi tetapi kerana kursus itu tidak ditawarkan di Universiti Harvard, pilihannya beralih kepada biokimia.

Saya bernasib baik kerana program seni liberal di Harvard membolehkan saya mengambil kelas bukan hanya dalam biokimia tetapi juga dalam bidang ekonomi, sastera dan seni. Pulang ke tanah air pada 2007, saya ditawarkan pekerjaan sebagai penganalisis data di syarikat bersekutu Kumpulan Perunding Boston (BCG), katanya.
 
Pengertian kecemerlangan lebih banyak bergantung kepada individu sendiri, katanya yang kini menganggotai panel pemilihan temuduga pemohon Malaysia yang  berminat mengikuti biasiswa di Harvard.

Anak sulung daripada tiga beradik itu mementingkan tidur yang mencukupi untuk memberikannya daya tumpuan yang tinggi.

Saya mesti tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap hari. Ketika bersekolah saya juga tidak pernah tidur lewat walaupun untuk mengulang kaji pelajaran. Saya suka bergilir-gilir menggunakan buku latihan untuk mengelakkan bosan dan banyak membaca buku selain buku sekolah. Untuk kesegaran mental dan fizikal ibu menyediakan telur separuh masak serta pati ayam untuk tambahan tenaga setiap pagi, kata bekas pelajar Sekolah Menengah Perempuan Sri Aman, Petaling Jaya itu.

Kata Wan Nadiah, ibu bapanya juga tidak terlalu tegas dan menekannya belajar asal saja beliau dapat mengekalkan prestasi cemerlang dalam akademik. Ibu bapanya menggalakkan Wan Nadiah belajar menerusi pergaulan dan didikan falsafah supaya lebih berfikiran terbuka.

Dulu ibu dan ayah tidak menghantar saya ke sekolah agama cuma memanggil ustaz dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA) mengajar agama. Saya dididik mengenai falsafah dan perbincangan meluas mengenai perkembangan Islam. Ibu dan ayah gemar dedahkan saya dengan persekitaran lebih matang termasuk sering membawa saya ke majlis makan malam anjuran pejabat ayah di syarikat British American Tobacco (M) Berhad, katanya yang berumah tangga pada usia 25 tahun.

Wallahu alam.

Berita Harian
20 Disember 2013

No comments:

Post a Comment