Monday, December 16, 2013

Hafaz 30 juzuk sebelum konvo


Kebanyakkan kita biasa dengan persepsi bahawa menuntut dalam bidang perubatan untuk bergelar doktor adalah sesuatu yang sukar. Selain itu, kita golongan  orang biasa-biasa ini sering berasakan untuk menghafaz 30 juzuk sebuah al-Quran adalah sesuatu yang agak payah apatah lagi bukan berlatarbelakangkan pendidikan di sekolah tahfiz.

Bagaimanapun kedua-dua sangkaan yang menghalang minda untuk menuju kejayaan itu berjaya diharungi oleh Dr Fatimah Zaharah Rosli, 29. Doktor muda itu yang kini bertugas di Klinik Kesihatan Tampin, Negeri Sembilan, membuktikan balajar di bidang perubatan dan dalam masa sama menghafaz sebuah al-Quran bukanlah sesuatu yang mustahil.

Menceritakan sejarahnya yang tekad menjadi hafizah, Dr Fatimah berkata, ia bermula hanya ketika mula mengenali seorang wanita tempatan di Mesir dikenali sebagai Syeikhah Effat yang merupakan guru kelas bahasa Arabnya. Ketika itu beliau dalam tahun pertama di Universiti Ain Shams, Kaherah di negara padang pasir itu. Menurutnya, perkenalan tersebut merupakan titik tolak dalam hidupnya membuatkannya tekad untuk menghafaz al-Quran sebelum menamatkan ijazah.

Syeikhah Effat menceritakan pengalamannya yang mula menghafaz al-Quran pada usia 40 tahun, manakala ibunya pada usia 60 tahun. Dalam kelas beliau juga ada yang terdiri daripada pelajar Arab dan Malaysia.

Beliau adakan kuiz-kuiz untuk uji kecerdasan minda, dan alhamdulillah selalunya saya antara yang boleh jawab dengan pantas. Melihat minat dan kefahaman saya dalam bidang ini, beliau terus memotivasikan saya menghafaz dan mengkhatamkan 10 qiraat. Terus terang saya katakan, sekiranya beliau tidak memberikan sokongan penuh dan mengikuti perkembangan hafazan saya, kemungkinan saya tak mampu nak lakukan, katanya.

Menurutnya, biarpun bersekolah di SMA Persekutuan Labu (1999-2001) namun ketika itu tidak secara serius mahu menghafaz al-Quran tetapi mula menghafal surah-surah pilihan seperti surah As-Sajdah dan al-Waqiah dengan inisiatif sendiri selain motivasi ustaz dan ustazah di sekolah.

Dr Fatimah memohon biasiswa JPA ke Mesir untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Pada masa sama beliau turut mendapat tawaran biasiswa Bank Negara untuk menyambung pelajaran dalam bidang ekonomi di United Kingdom., namun ditolak atas dasar lebih meminati bidang perubatan dan ingin mendalami ilmu lain yang boleh didapati di tanah Arab seperti bahasa Arab dan al-Quran.

Tidak ada istilah tidak cukup masa atau sukar malahan sejak mula mendalami al-Quran, saya rasa lebih cergas dan cerdas. Pembelajaran di universiti dapat diserap dengan lebih mudah dan saya juga cergas dalam melakukan aktiviti persatuan dan kemasyarakatan. Antara hobi saya di sana ialah menziarahi adik-adik junior untuk memberikan tunjuk ajar seberapa banyak yang boleh. Saya juga sering mengajar mereka al-Quran dan tajwid selain mata pelajaran medikal. Bagi saya berkongsi ilmu cara terbaik untuk kita menguasai ilmu tersebut. Selain itu saya juga mengajar tuisyen kepada anak pegawai diplomat di sana, katanya.

Semasa belajar di Mesir, beliau turut merasakan peningkatan kepada keputusan peperiksaan setelah mula mendalami ilmu al-Quran secara lebih serius. Mengagumkan, beliau mendapat Jayyid Jiddan pada tahun-tahun lain dan Jayyid Jiddan secara keseluruhan dalam masa yang sama beliau menghafaz 30 juzuk al-Quran bermula pada cuti musim panas tahun 2003 sehingga 2006. Beliau turut mempelajari ilmu qiraat yang merupakan cara pembelajaran Quran berbeza-beza. Alhamdulillah, saya berjaya mengkhatamkan 10 qiraat asshatubiyyah dengan syeikh di Mesir. Mendalami bahasa Arab dan berjaya menghabiskan pengajian 12 peringkat di institusi bahasa Arab, katanya.

Pernah menjadi Timbalan Presiden Perubatan di Mesir dan Ketua Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Mesir dan sekarang masih aktif sebagai aktivis Isma di Malaysia serta menjadi AJK Biro Luar Negara.Dr. Fatimah bersyukur diberi peluang belajar di Mesir.

Saya berasakan saya dapat the best of both worlds. Saya dapat belajar untuk dunia dan akhirat saya. Di Mesir juga saya belajar rtyi dan nikmat bersaudara. Sokongan rakan-rakan serumah yang seperti adik beradik sendiri juga berikan kekuatan untuk saya Berjaya. Kami saling membantu di musim peperiksaan dan dalam pelajaran al-Quran.
Hidup dengan rakan-rakan yang sentiasa ingatkan saya dosa dan pahala serta syurga dan neraka, memberikan ketenangan yang luar biasa.

Sesuatu boleh menjadi ikutan, Dr Fatimah percaya setiap orang boleh melakukan apa diingini asalkan menanam cita-cita dari awal dan sentiasa bergantung harap kepada Allah walaupun pada mulanya ia mungkin kelihatan agak mustahil.

Saya bercita-cita untuk menjadi pakar jantung terulung di Malaysia, Insyaallah saya akan berusaha ke arahnya sehingga berjaya. Doa dan tawakal seiring dengan usaha merupakan tangga kejayaan, katanya. Sejak kecil pendidikan agama dititikberatkan oleh kedua ibu bapa wanita cemerlang ini dengan menyusun kelas mengaji untuk memastikan mereka semua lima beradik khatam al-Quran. Menurutnya, sewaktu di Mesir ibunya akan menghantar adik-beradik lain ke Mesir di waktu cuti semester untuk pengajian bahasa Arab dan al-Quran.

Ibu bapa sering jadikan anak-anak kenalan yang hafiz atau hafizah sebagai role model dengan memuji mereka dan sering nyatakan hasrat agar salah seorang anaknya menjadi hafizah, katanya. Ibu kepasa Ezzat Salman, 3 dan Abdulrahman Salman, 2 bulan ini dalam pada itu sempat menasihati ibu bapa dalam membesarkan anak. Dalam mendidik anak, kesabaran amat penting terutama masa menghadapi karenah mereka dalam usia yang muda.

Sangat penting menerapkan konsep akidah dan cinta kepada Allah dan rasul kepada anak-anak. Walaupun ramai ibu bapa sangat mementingkan pencapaian kognitif seperti tahu membaca, mengira, menulis dan sebagainya, namun yang lebih penting ialah menanamkan nilai-nilai murni dan agama dalam diri anak-anak sejak usia muda, katanya.

Wallahu alam.

Sinar Harian
15 Disember 2013

No comments:

Post a Comment