Friday, December 27, 2013

Ibrah Tasbih nabi Yunus as ( 3 )

Terapi 3T - Tasbih

Di mana kita melihat dalam ayat, Subhaanaka. Maha Suci Engkau Ya Allah. Dalam kehidupan nabi yang lain iaitu nabi Musa as, ketika mana Allah SWT menyuruh nabi Musa untuk berdepan dengan Firaun, menyampaikan dakwah, risalah tauhid lalu apa yang diminta oleh nabi Musa daripada Allah SWT. Antara lain nabi Musa as memohon kepada Allah seperti mana yang boleh kita lihat dalam surah Toha ayat 29 – 35.

Nabi Musa mohon lidah yang fasih, hati yang lapang termasuk nabi Musa as mohon seorang sahabat iaitu nabi Harun as untuk menemani nabi Musa. Tetapi di hujung ayat itu, kenapa nabi Musa mohon nabi Harun sebagai  sahabat, untuk menolong baginda. Allah menyebut dalam surah Toha ayat 29 -35. Nabi Musa mohon ada seorang pendamping, ada seorang sahabat, teman iaitu Harun supaya kami boleh memuji Kamu banyak-banyak Wahai Allah, supaya kami boleh ingat Kamu banyak-banyak Wahai Allah!.

Lihat bagaimana pada kata-kata nabi Musa as yang dirakam oleh Allah ini. Bagaimana nabi Musa nampak sangat bahawa dalam hidup ini menjadi satu tujuan untuk kita terus tenggelam dalam segala puji-pujian kepada Allah SWT. Walaupun di saat kita susah. Apatah lagi di saat kita senang. Walaupun di saat kita kesukaran menghadapi bermacam-macam bentuk ujian jangan sampai kita terlupa untuk memuji dan memuja Allah SWT.

Kenapa? Kadang-kadang kondisi kita sebagai manusia yang lemah iman ini bila Allah timpakan ujian, bukanlah berat sangat. Kadang-kadang ujian itu kecil-kecilan sahaja tetapi kerana kita  ini tidak benar-benar memuji Allah memahami konsep tasbih kepada Allah SWT. Maka hati kita dikotori dengan sifat-sifat yang busuk dan terkeji. Contoh, kita tak tahan dengan ujian tersebut, lalu kadang-kadang ada perasaan seperti tidak redha dengan ketentuan Allah. Lalu ada perasaan seperti menyalahkan takdir itu dan ini. Datang perasaan tidak husnul zun dan bersangka baik dengan ketentuan Allah SWT. Kadang-kadang rungutan itu, luahan ini sama ada kita sedar atau tidak sedar ada jauh dalam hati kita perasaan tidak berapa senang dengan ketentuan Allah SWT.

Sedangkan kita katakan tasbih kepada Allah, Subhanaaka Ya Rabb. Maha Suci Engkau Ya Allah. Engkau Maha Sempurna, Engkau Maha Baik. Tidak mungkin Allah menzalimi hambaNya. Tidak sama sekali Allah mensia-siakan kita. Lalu kenapa timbul pertanyaan-pertanyaan seperti menyalahkan takdir? Kenapa berlaku dalam hati kita dengki dengan orang lain dapat dan kita rimas dengan apa yang kita tidak dapat. Semua itu kerana kita tidak memahami benar-benar konsep tasbih dalam hidup.

Kalau kita telah meletakkan seluruh puji-pujian kepada Allah, sepatutnya reflek daripada tasbih itu tidak ada lagi dalam hati tersebut perasaan tidak redha dengan takdir Allah, bersangka buruk dengan Allah, dengki sesama kita atau menyalah takdir dan sebagainya.

Wallahu alam.

Nur Hafizah Musa
UTM

No comments:

Post a Comment