Tuesday, December 10, 2013

Kompetensi Fungsian JPN & PPD (1)

Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia

Kefahaman terhadap tingkah laku manusia dan motivasi untuk membangunkan potensi manusia sepenuhnya bagi mencapai matlamat organisasi.

Tahap 1:
a) Berkeupayaan untuk memimpi dan mengarah seseorang untuk melaksanakan kerja secara berkesan dengan membina komitmen, dedikasi dan usaha daripada individu atau ahli pasukan.
b) Berkeupayaan membina hubungan kerja yang formal dengan seorang individu atau dengan kumpulan kecil bagi tujuan melaksanakan tugas.

Tahap 2 :
a) Berkeupayaan untuk memimpin dan mengarah, dan membahagi tugasan berdasarkan kefahaman mengenai kekuatan dan kelemahan seseorang.
b) Berkeupayaan untuk membina hubungan baik dengan ahli pasukan dalam usaha untuk mewujudkan suatu persekitaran kerja yang terbuka dan telus yang berasaskan dari kepercayaan dan sokongan daripada pasukan kerja

Tahap 3 :
a) Berkeupayaan membina budaya pembelajaran terarah kendiri dan persekitaran kerja yang menggalakkan pembangunan diri pihak lain
b) Berkeupayaan bekerja rapat dengan ahli pasukan untuk menentukan pelan pembangunan kerjaya dan membina potensi kepimpinan.

Tahap 4 :
a) Berkeupayaan untuk membina visi yang jelas tentang matlamat yang dikongsi bersama dan menjajar manusia ke arah hala tuju yang sama.
b) Berkeupayaan mendorong manusia untuk berusaha meningkatkan prestasi dengan mewujudkan makna di dalam kerjaya.
c) Berkeupayaan menyedia suatu proses sistematik yang dapat mengenal pasti dengan jelas bakat dan kebolehan, pembangunan kerjaya dan potensi kepimpinan staf

Wallahu alam.

KPM,2013

No comments:

Post a Comment