Thursday, April 4, 2013

Syeikh Abdul Kadir Jilani (1)


Dalam tahun 521 Hijrah, Abul Muzaffar bin Hasan seorang saudagar di Baghdad telah menemui Syeikh Hamad Dabbas dan memaklumkan satu kafilah dengan dagangan tujuh ratus dinar ke Syria telah disediakan. Saudagar iru dinasihatkan agar membatalkan hasrat memandangkan keselamatan perjalanan yang dilihat tidak selamat.

Dalam perjalanan pulang, saudagar berkenaan bertemu dengan Syeikh Abdul Kadir dan beliau diyakini tentang keselamatan dagangannya. Saudagar itu pun bertolak. Dagangannya dijual dengan seribu dinar.

Setibanya di bandar Halb, saudagar masuk ke saqayat (tempat pembekalan air minuman). Setelah selesai membuang air, saudagar itu pun berlalu tanpa membawa pundi duitnya. Beliau ke tempat berehat dan tidur di situ.
 
Beliau bermimpi, segerombolan penyamun datang menyamun barangan dan menikamnya. Beliau pun tersedar dan dirasa, lehernya luka dan darah keluar dari luka itu. Beliau segera bergegas ke tempat pundi wangnya tertinggal dan ditemuinya semula.

Sesampainya di Baghdad, sewaktu berfikir siapakah yang perlu ditemui dahulu, saudagar itu dilihat oleh Syeikh Hamad di Sultani Bazar. Disuruhnya ia berjumpa Syeikh Abdul Kadir. Sesungguhnya Syeikh Abdul Kadir seorang yang dicintai Allah swt dan telah bersembahyang tujuh puluh kali untuknya . Kematian beliau di tangan penyamun diganti dengan mimpi dan kehilangan dagangannya ditukar dengan lupa.

Wallahu a’lam

Kisah Syeikh Abdul Kadir Jilani
Abdul Majid Hj Khalib

No comments:

Post a Comment