Sunday, April 28, 2013

Gunakan keseronokan untuk memotivasikan


Semarak 20
vs keseronokan tidak patut wujud di tempat kerja

Data sudah diterima dan dapatan adalah jelas! Terdapat hubungkaitan langsung antara keseronokan semasa kerja dan produktiviti, kreativiti, semangat, kepuasa, kebolehan ingat-kembali, dan keuntungan – termasuk kepuasan pelanggan yang lebih tinggi dan banyak lagi faedah. Misalnya keseronokan semasa kerja membantu meredakan stres dan tekanan, membaik komunikasi, mengurangkan konflik, menyatukan orang, menghapuskan kebosanan dan keletihan serta membina banyak tenaga positif!

Dalam kata lain, orang yang bekerja di tempat kerja yang menggembirakan dan penuh keseronokan memandang kerja mereka sebagai tempat memenuhi pelbagai keperluan dan memperkukuh motivasi mereka untuk bekerja pada tahap yang lebih tinggi.

Anda memang boleh melatih orang untuk membuat apa-apa sahaja. Akan tetapi kunci kepada kejayaan sejati dan kepimpinan tenaga kerja yang bermotivasi ialah orang yang benar-benar ingin membuat kerja dan suka datang kerja. Orang ini menceriakan tempat kerja dan menyegarkan rakan sekerja. Jika anda rasa bersedia memandang kehidupan dengan tidak terlalu serius dan mula menikmati manfaat tempat kerja yang lebih seronok serta gembira, pertimbangkan yang berikut :

a) Galakkan asas keseronokan dalam motivasi : Katakan anda yakin tentang baiknya bersikap tidak terlalu serius dan membina tempat kerja yang seronok serta lebih gembira – bagus sekali! Bagaimana jika anda tidak tahu apa yang hendak dibuat? Berikut ialah beberapa petua untuk membina asas keseronokan dalam motivasi di tempat anda bekerja:

# Ketawa bersama orang, jangan ketawakan mereka
# Jangan serius sangat. Jangan pandang diri sendiri terlalu serius
# Berfikir dengan semangat kelucuan.
# Amalkan sikap seronok dan jenaka
# Rancangkan masa seronok setiap hari
# Bantu orang lain memandang aspek yang tidak serius

Perlukah bantuan lagi? Bacalah 301 Cara untuk Mencapai Keseronokan di Tempat Kerja oleh Dave Hemsath dan Leslie Yerkes, sera Get Weird! Oleh John Putzier.

b) Kenali hubungkaitan antara keseronokan dan tujuan asas syarikat : Adakah anda ingin mengurangkan ponteng, menambah kepuasan kerja, merangsangkan prestasi pekerja, menambah produktiviti dan mengurangkan masa downtime. Dengan menggalakkan persekitaran kerja yang seronok, anda akan mendapat manfaat yang tersebut di atas. Luangkan masa untuk mengkaji organisasi yang paling seronok di dunia. Berikut ialah beberapa syarikat seronok yang anda boleh dikaji. Rock and Roll Hall of Fame and Museum (Cleveland, Ohio), Virgin Management Limited, Southwest Airlines, Disney, dan Ben & Jerry’s. Pertimbangkan petua ini juga : tinjauan dekan fakulti pengurusan dan eksekutif perniagaan menunjukkan bahawa kelucuan memainkan peranan penting dalam operasi perniagaan yang sihat dan bderjaya.

c) Kenali kuasa keseronokan : Keseronokan, ketawa, kelucuan – semua ini menyegarkan. Keseronokan menyatukan kita dengan orang lain yang berasa seronok. Keseronokan menyebabkan kita tidak berasa terpencil atau terabai. Apabila kita sama-sama ketawa, kita menikmati ketawa itu, tetapi kita juga menikmati perkongsian ketawa. Keseronokan memotivasikan melalui rasa gembira yang dibina. Oleh itu, apabila pekerja berasa kurang seronok, tertekan, letih atau tiada keinginan bekerja sedaya upaya mereka, gelak ketawa dapat mengubah situasi.

Saya hanya memerlukan keseronokan. Saya rasa bukan saya seorang yang inginkan begitu.
- Sheryl Crow, penyanyi

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment