Tuesday, April 30, 2013

Kemurkaan Allah


Permata 30

Daripada Abi Hurairah ra berkata bahawa rasulullah saw bersabda: Tiga golongan daripada manusia yang Allah SWT tidak akan berkata kepada mereka, tidak memandang pada hari Kiamat dan tidak menyucikan mereka dengan menyediakan azab yang amat pedih. Orang yang mempunyai keperluan dan bekalan air yang lebih menahan daripada memberikan kepada musafir. Orang yang berbaiah kepada seseorang dan perjanjian itu tidak dibuatnya melainkan untuk keperluan dunia sahaja. Dan orang yang menawarkan kepada seorang lelaki dengan barang dagangan selepas waktu Asar lalu bersumpah dengan nama Allah : Demi sesungguhnya telah diberi harganya sekian-sekian banyak, maka terus diambil barang-barang itu. (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasaie, Ibn Majah dan Ahmad)

Mutiara hikmah :

a) Marah adalah kegilaan yang pendek. Di dalamnya terkandung iri hati dan penghinaan, ketakutan dan kesedihan, kebangaan dan prasangka, terburu nafsu dan kurang pertimbangan, kesenangan akan kejaharan dan suayu tujuan untuk menjurus ke arah itu.

b) Muawiyah bin Abi Sufyan berkata : Orang ini apabila dia marah, 100 000 orang lagi kaum Bani Tamim akan turut marah, walaupun tanpa mengetahui sebab mereka marah itu. Dia ialah Ahnaf bin Qais, pemimpin Bani Tamim, orang Arab yang unggull, seorang pejuang dan penakluk.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri 

No comments:

Post a Comment