Wednesday, April 10, 2013

Doa pembukaan majlis


Ya Allah , Ya Karim Ya Wadud ,

Alhamdulillah, pada petang yang penuh rahmat ini sekali lagi kami memanjatkan kesyukuran dengan mengharapkan keampunan, kerahmatan dan keberkatan dariMu ya Allah yang Maha Esa, tidak mempunyai anak dan tidak diperanakkan. Dialah tempat pergantungan yang mutlak bagi segala makhluk dan tiada sekutu bagiNya.

Ya Allah Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang, kami amat mengharapkan keredhaanMu supaya majlis ini mendapat restu dan keredhaanMu jua.

Ya Allah , Tuhan Yang Berkuasa Melaksanakan apa yang dikehendakki

Ya Allah, Tuhan yang mengajar perkara yang belum diketahui dan menjelaskan perkara-perkara yang hak dari yang bathil.

Allahumma ya Qahhar Ya Jabbar

Engkau telah berfirman ,yang bermaksud, Bacalah dengan nama Tuhan engkau yang telah menjadikan segala makhluk ini dan firmanMu yang bermaksud, Allah telah mengajar nabi Allah Adam a.s. tentang berbagai-bagai nama di atas muka bumi ini. Oleh itu kami mengharapkan dengan kekuasaanMu, supaya dapat memperkasakan keimanan dan keyakinan kami terhadapMu, agar dapat kami membeza informasi yang hak dan yang bathil dan boleh memberikan kesejahteraan kehidupan di dunia dan di akhirat.

Ya Faarijal Hammi, wa ya Kasyifal Ghammi

Tuhan yang mengajar manusia daripada kegelapan dan kebenaran, daripada kejahilan kepada kebijaksanaan, daripada yang dibimbing kepada pembimbing. Oleh itu bimbinglah kami, tunjuklah kami dan jangan Engkau biarkan kami di dalam kejahilan dan kesesatan dalam memilih informasi dan media tanpa sempadan. Ya Allah bimbinglah kami agar kami tergolong dalam golongan orang yang cinta kepada ilmu pengetahuan dan gerun kepada para ulama dan ilmuan.
 
Engkau juga telah ber Firman  , yang bermaksud ‘ Terjadinya kerosakkan di alam ini, sama ada di darat atau di laut berpunca dari usaha-usaha manusia yang tidak beramanah dengan Allah.

Allahumma ya Latifum bi ibadih,

Ya, Allah selamatkanlah negeri dan negara kami, kekalkan kami dalam keimanan, kesejahteraan, keamanan dengan petunjuk dan hidayahMu.

Aameen Ya Kareem.

No comments:

Post a Comment