Friday, April 12, 2013

Memelihara anjing


Permata 4 :

Nabi saw bersabda : Barangsiapa yang memelihara anjing, selain dari anjing pemburu atau anjing penjaga ladang atau penjaga binatang ternakan, maka pahalanya akan berkurangan setiap hari satu qirath.
( Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ahmad )

Mutiara Hikmah :

a) Mark Twain berkata : Apabila anda mengambil anjing kelaparan, kemudian memeliharanya dengan baik, anjing itu tidak akan menggigit anda. Ini adalah perbezaan yang besar di antara anjing dan manusia.

b) Anjing satu-satunya makhluk di dunia yang mencintai anda lebih daripada dirinya sendiri. Sejarah lebih banyak memberi contoh kesetiaan anjing daripada manusia

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Ya Allah Ya Tuhan kami, Engkaulah pelindung di dunia dan di akhirat. Lindungilah kami sebagaimana Engkau telah memberi perlindungan kepada nabi Muhammad saw. Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami rasa cinta dan asyik kepada keindahanMu. Ya Allah! Jadikanlah kami termasuk di dalam golongan orang-orang yang ikhlas. Ya Allah! Sapukan segala dosa kami dengan tarikah zatMu. Ya Allah, Engkaulah penghibur yang tidak ada baginya penghibur!.Ya Allah! Janganlah biarkan kami keseorangan sedangkan Engkau adalah sebaik-baik Penjaga. Aameen.

No comments:

Post a Comment