Monday, April 29, 2013

Kekalkan pekerja anda


Semarak 22
vs jangan risau tentang pengekalan pekerja

Pengurus, pada asasnya perlu mengekalkan orang yang dapat melestasikan urusannya dalam perniagaan. Adakah  budaya anda merangsangkan dan menggembirakan orang yang datang kerja? Adakah semua pekerja dilayan dengan baik? Adakah kerja mereka mempunyai tujuan bermakna? Adalah penting kita mengekalkan pekerja terbaik kita. Memang semua orang ingin bekerja dan kekal di tempat yang mementingkan budaya penyayang dan hormat menghormati.

Apabila anda melabur dalam tenaga kerja, anda mencipta aset yang bernilai dan anda tentulah ingin mengekalkan mereka dan memastikan mereka berasa dimotivasikan. Jadi apakah yang sudah kita ketahui tentang motivasi? Penyelidikan dan tinjauan menunjukkan berkali-kali bahawa pekerja tidak mementingkan wang, gelaran atau nilai pemegang saham semata-mata. Malahan mungkin anda tidak mempunyai kuasa untuk mengawal perkara tersebut. Motivasi tertakluk kepada membina persekitaran di mana orang ingin bekerja dan bersedia melakukan apa-apa sahaja supaya diambil bekerja dan kekal di situ.

Pengurus yang memahami perkara ini berusaha ke arah membina nama baik dalam organisasi yang menyatakan : Semua orang ingin bekerja di sini. The men’s Wearhouse merupakan contoh baik pengekalan pekerja yang tinggi. Pekerja baru meluangkan lebih kurang empat hari di salah satu daripada 30 sesi yang diadakan setiap tahun di universiti korporat. Kos yang ditanggung oleh syarikat? Sejuta sahaja. Pulangan pelaburan? Pusingan ganti yang lebih rendah berbanding dengan saingan dalam industri. Selain itu, semua pengurus tahu bahawa proses mendapatkan pekerja amat rumit, mengambil masa dan penuh dengan ketidaktentuan. Kurangkan keadaan itu dengan mengekalkan orang yang sedia ada. Berikut ialah petua dan idea tambahan yang perlu anda ingat bagi memotivasikan dan mengekalkan pekerja anda yang berbakat :

a) Pastikan apa yang mengekalkan orang yang mengekalkan perniagaan anda : Pada asasnya, bina persekitaran yang sesuai bagi pekerja – budaya yang sesuai – seperti di Google, satu daripada enjin carian web yang paling berjaya dan kian bertumbuh. Di sini, pekerja bermain hoki roda dalam waktu kerja, membawa anjing ke pejabat dan makan tengah hari serta makan malam percuma di kafe syarikat. Hasilnya? Mereka bekerja hingga lewat dan sayang akan kerja mereka.

b) Pastikan sebab mengapa pekerja kekal : Bukan kerana wang. Pekerja terbaik ingin bekerja di persekitaran yang menggembirakan dan progresif di mana mereka berasa dihargai dan dihormati. Kewangan kurang penting.

c) Biarlah nilai dan sikap menjadi panduan : Apa yang diketahui oleh seseorang tidak sepenting siapa sebenarnya dia. Organisasi seperti Nordstrom, Rosenbluth International, Nucor Steel dan JetBlue percaya bahawa organisasi berjaya adalah yang berdasarkan pencarian orang dengan set minda, nilai dan sikap, bukan pengalaman semata-mata. Mengambil orang yang anda mahu kekalkan ialah langkah penting ke arah membina budaya yang mendorong orang untuk ingin bersama terus menerus.

Dapatkan orang anda setiap hari, sungguhpun kru anda sudah naik kapal
- Mike Abrashoff, Pengasas Grassroots Leadership LLC, Boston MA

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment