Wednesday, April 10, 2013

Daud Al-Ta’i


Beliau tidak mengunyah makanan tetapi direndamnya dalam air dan menelannya. Apabila ditanya kenapa beliau berbuat begitu, beliau menjawab : Untuk menjimatkan masa kerana masa itu saya gunakan membaca ayat-ayat Quran.

Daud Al-Ta’i tidak mengalih bekas airnya dari cahaya matahari itu akan membuang  masanya dengan meminum air sejuk maka dengan itu membuang masanya untuk mengenang Allah.

Daud tinggal di ruah buruk. Orang berkata: Tuan, atap rumah itu telah lapuk dan bila-bila masa sahaja akan jatuh menimpa tuan. Beliau menjawab: Saya tidak ada masa melihat atap itu dan juga saya telah membuat keputusan tidak akan membina rumah seumur hidup saya. Setelah beliau meninggal dunia, atap itu pun roboh tidak lama kemudian.

Beliau ditanya: Tuan, kenapa tuan tidak sikat janggut. Beliau menjawab: Saya tidak ada masa menyikat janggut kerana masaku penuh dengan mengenang Allah.

Apabila beliau dipinta memberi nasihat, beliau berkata: Jauhkan diri dari ahli-ahli dunia  dan ketahuilah sia-sia berbual kosong dan sia-sia juga melihat perkara-perkara yang tidak diperlui.

Apabila beliau membasuh pakaiannya, beliau berkata: Sekiranya aku dapat membasuh hatiku seperti ini.

Wallahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar

No comments:

Post a Comment