Sunday, April 7, 2013

Rabi’atul-Adawiyyah Al-Basriyyah (4)


S: Dari mana kamu datang?
J: Aku datang dari Allah dan kembali kepada Allah.

S: Adakah kamu lihat Tuhan yang kamu sembah itu?
J: Jika aku tidak lihat Dia, aku tidak akan menyembahnya.

S : Adakah Allah menerima taubat orang yang membuat dosa?
J: Itu hanya apabila Allah mengurniakan kuasaNya kepada pembuat dosa itu yang ia digesa untuk mengakui dosanya dan ingin bertaubat. Hanya dengan itu, Allah akan menerima taubatnya kerana dosa yang telah dilakukannya.

S: Kenapa kamu sentiasa menangis-nangis
J: Kerana ubat penyakit ini ialah berdampingan dengan Tuhan

S: Kenapa kamu memakai pakaian koyak dan kotor. Kamu ada kawan yang kaya dan dia boleh memberimu pakaian baru.
J: Aku merasa malu meminta perkara dunia dari sesiapa pun tersebut. yang bukan milik mereka kerana perkara-perkara itu adalah amanah Allah kepada mereka dan Allah jua yang memiliki segala-galanya.

S: Tuhan mengurniakan ilmu dan kenabian kepada lelaku dan tidak pernah kepada perempuan, tentu kamu tidak dapat mencapai pangkat kewaliaan yang tinggi itu. Oleh itu apakah faedahnya usaha kamu menuju ke taraf tersebut.
J : Apa yang kamu katakan itu benar, tetapi cubalah katakan kepadaku siapakah perempuannya yang telah mencapai taraf kehampiran dengan Allah dan lalu berkata: Akulah yang hak. Di samping itu tidak ada orang kasi yang perempuan. Hanya didapati dalam kaum lelaki sahaja. Seorang perempuan yang sentiasa bersembahyang kerana Allah adalah lelaki dan bukan perempuan.

S: Kenapa kamu tidak memohon kepada Allah untuk menyembuhkan kamu?
J : Kenapa aku merungut pula kerana itu hadiah Allah bagiku. Bukankah salah jika tidak mahu menerima hadiah Tuhan? Adakah persahabatan namanya jika kehendak sahabat itu tidak kita turuti?

Ya Allah Ya Tuhan kami, doa kami padaMu ialah sepanjang hayat kami, berilah kamu dapat mengingatiMu dan apabila mati kelak berilah kami dapat memandangMu. Aameen.

Wallahu a’lam.

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar.

No comments:

Post a Comment