Tuesday, April 23, 2013

Bina kepercayaan bagi masa depan yang cerah


Semarak 18
vs jangan bimbang terhadap pembinaan kepercayaan

Motivasi separuh berdasarkan wawasan harapan – harapan mencapai kejayaan bagi usaha kita dan masa depan yang lebih cerah bagi kita. Dalam kata lain, apa yang mungkin kita capai dalam hidup ini menjadi. Apabila kita percaya pada kemungkinan, bagi diri sendiri dan pekerja, masa depan yang lebih cerah akan terbentang.

Sebagai pengurus, satu daripada perkara penting yang boleh anda buat untuk pekerja ialah memberi harapan. Bukan harapan semata-mata tetapi harapan yang memberi hala tuju, kebolehpercayaan, dan galakan sejati. Apabila orang yakin akan masa depan mereka, ini memperkukuh keghairahan dan komitmen mereka terhadap kerja yang mereka buat. Keadaan ini memotivasikan. Ini bermakna ada faedah bagi individu yang membuat kerja baik. Berikut ialah cara lain yang digunakan oleh pengurus ke arah membina masa depan yang lebih cerah bagi pekerja.

a) Fahami fenomena potensi manusia : Potensi ialah sesuatu yang mungkin terbina sempurna atau tidak, dalam diri manusia. Walau apapun potensi orang,mereka tidak akan tahu sehingga diberi peluang untuk membangunkannya. Anda, sebagai pemimpin, memainkan peranan. Luangkan masa untuk menyewa dan menonton filem, phenomenon, yang dibintangi oleh John Travolta. Filem ini mempunyai mesej mendalam tentang potensi kita yang tidak digunakan dan mesej ini disampaikan dengan penuh emosi di hujung filem oleh watak Travolta. George Mallay, yang mengatakan: Semua orang dapat menjadi seperti saya. Pencapaian saya satu kemungkinan bagi semua orang. Anda dapat membebaskan kemungkinan ini dengan menggalakkan orang supaya mencuba perkara baru dan memikul tanggungjawab baru.

b) Bina kepercayaan :Kepercayaan ialah unsur penting dalam mengurus orang dan membina organisasi berprestasi tinggi. Kepercayaan adalah asas bagi pembinaan semua jenis perhubungan. Mengikut Tom Peters : Teknik dan teknologi adalah penting. Akan tetapi menambah kepercayaan ialah isu abad ini. Peters mencadangkan pengurus mengambil pendekatan teknologi tinggi dan kepercayaan tinggi, dengan meletak isu kepercayaan sebagai agenda utama dan menganggapnya sebagai isu keras bukan isu lembut. Jika  pekerja berasa anda tidak percaya bahawa mereka dapat membuat kerja dengan betul, mereka akan enggan melakukan banyak usaha tanpa kebenaran anda. Sebaliknya, jika mereka berasa dipercayai kerana anda percaya bahawa mereka dapat melakukan perkara yang betul, tentulah mereka ingin membuat kerja dengan baik untuk mengekalkan kepercayaan anda terhadap mereka.

c) Tunjukkan kepada pekerja bahawa mereka wajar mendapat kepercayaan anda : Apabila anda percaya kepada orang lain, mesej yang anda sampaikan ialah : Saya tahu anda wajar dipercayai. Ini  memberitahu orang itu bahawa anda percaya akan kebolehan dan ketrampilan mereka dan anda percaya mereka berupaya membuat kerja yang perlu mereka buat. Kepercayaan ialah prasyarat bagi  membina kepercayaan dalam diri orang. Ada pengurus yang tidak membincangkan isu kepercayaan atau mereka menggunakan perkataan dalam konteks terhad, biasanya secara negatif. Misalnya : Matt, saya percaya anda akan membuat yang betul bermakna Jangan buat silap, Matt. Kami percaya anda akan membuat yang terbaik, Jane sebenarnya membawa mesej : Kami tak tahu apa yang berlaku sekarang, jadi kami berharap anda dapat membuat kerja ini dengan berjaya. Pernyataan kepercayaan ini tidak mungkin menyakinkan Matt atau Jane. Tunjukkan kepercayaan anda terhadap pekerja dengan membenarkan mereka berfikir sendiri, bertanya dan membuat keputusan sendiri. Itulah yang merupakan pernyataan kepercayaan sejati yang akan dikesan dan diyakini oleh pekerja. Beginlah cara pengurus bestari menunjukkan pekerja bahawa mereka wajar dipercayai.

Kepercayaan yang kita taruh kepada diri sendiri membuat kita percaya kepada orang lain.
- Francois de Rochefouncauld,penulis Perancis abad ke-17

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment