Sunday, April 28, 2013

Serang terus-menerus penghalang motivasi


Semarak 21
vs abaikan penghalang motivasi

Sebagai pengurus, anda secara langsung atau tidak mempengaruhi keyakinan diri, keinginan, kepentingan jangka-panjang pekerja dan kebolehan menyukai kerja sara hidup mereka. Oleh itu, setiap pengurus merasakan tekanan untuk melaksanakannya dengan tepat:

Buku ini penuh dengan petua dan garis panduan untuk membantu anda mempengatuhi dengan positif motivasi pekerja. Akan tetapi kita patut menyedari juga bahawa kita hidup pada zaman yang mendesak dan semakin negatif. Walau bagaimanapun anda, sebagai pengurus menyokong. Memotivasikan atau menggalakkan, anda masih sentiasa menghadapi keadaan yang mempengaruhi motivasi pekerja secara negatif.

Jadi, bagaimanakah  anda sebagai pemimpin dapat membina dan melestasikan harapan dalam keadaan yang sentiasa cuba menghalang motivasi? Senang sahaja. Anda menyerang penghalang motivasi secara terus menerus. Tumpukan tenaga anda terhadap apa yang dapat anda buat, bukan terhadap keadaan yang menghalang motivasi lalu menambah kesan buruk. Jika anda berbuat gegini, anda lebih berupaya memerangi maut dan kekelaman dan menghadapi kesusahan yang mempengaruhi secara negatif motivasi pekerja anda.

Ingatilah bahawa penghalang motivasi adalah faktor yang memecah gelembung motivasi. Penghalang motivasi berbentuk peristiwa, keputusan pengurusan, kekecewaan, kekurangan pujian dan ganjaran dan sebagainya. Memberi perhatian kepada sebab mengapa pekerja anda berasa kecewa dapat membantu anda menyerang dan mengawal penghalang motivasi. Terdapat tiga bidang khusus yang perlu anda sedari bagi membina kekuatan organisasi supaya pekerja anda lebih yakin menangani penghalang motivasi.

a) Ambil pekerja yang paling sesuai : Cara terbaik untuk menghadapi penghalang motivasi adalah dengan mencegahnya dan kadangkala masalahnya pada orang yang diambil bekerja. Ada orang yang mudah hilang pertimbangan, sekiranya tidak tentu dapat mengubah isu psikologi seseorang, lebih baiklah kita jangan mengambil pekerja seperti ini. Luangkan masa untuk menyaring keluar calon yang mungkin akan menghidap masalah motivasi.

 b) Kekalkan pekerja terbaik dengan membina persekitaran yang banyak memberi maklum balas dan membina keyakinan : Kehilangan orang yang baik sudah tentu merupakan penghalang motivasi. Untuk mencegah daripada berlakunya penghalang motivasi, berilah maklum balas yang tepat dan jujur serta pujian kepada pekerja anda. Maklum balas memperkukuh pekerja dan membina keyakinan, kalaupun berbentuk pembetulan. Minta pekerja memberitahu cara mereka ingin menerima maklum balas daripada anda. Anda akan dapat membina asas yang membantu mencegah kejutan dan mengurangkan ketidakselesaan akibat penghalang motivasi. Dengan mencipta persekitaran yang kaya dengan maklum balas dan pujian jujur, pengurus menggalakkan kerjasama dan kepercayaan pekerja serta tahap prestasi dan produktiviti yang lebih tinggi.

c) Sentiasa lindungi kewibawaan dan harga diri orang lain : Satu daripada penghalang motivasi yang paling teruk ialah apabila kewibawaan pekerja terjejas. Binalah persekitaran yang menggalakan pekerja menghargai satu sama lain. Beberapa petua untuk berbuat demikan : jangan kritik pekerja di hadapan orang lain, beri maklum balas pembetulan secara peribadi; jangan tuduh menuduh di khalayak ramai – ini amat merendahkan martabat dan langsung tidak profesional; jangan gunakan nada suara yang merendahkan maruah orang lain; jangan buat serangan peribadi; beri tumpuan kepada tingkah laku dan prestasi profesional sahaja dan akhirnya, jika anda mengharapkan orang lain menghormati kewibawaan anda, pastikan anda juga memberi penghormatan yang sama.

Ada satu cara sahaja untuk mengenali betapa kuatnya motivasi pekerja di syarikat anda – tanyalah orang yang bekerja di sana. Jika penghalang motivasi sedang meresap masuk, sudah tiba masanya untuk memusnahkan segala penghalang motivasi dengan serta-merta!

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment