Friday, April 26, 2013

Soalan Lazim MMI ( 2 )


Umum  (sambungan)

11. KPM amat menggalakkan perkongsian dengan pihak luar. Sekiranya agensi tersebut ingin melaksanakan program dan aktiviti pada waktu persekolahan apakah tindakan yang perlu diambil oleh pihak sekolah?

Pemimpin sekolah perlu mengadakan perbincangan dengan mana-mana agensi yang berhasrat mengadakan program dan aktiviti pada waktu persekolahan dan menjelaskan tentang pelaksanaan MMI. Pihak sekolah perlu menghubungi Unit Perhubungan JPN bagi mendapatkan kebenaran untuk melaksanakan aktiviti berkenaan.

12. Adakah saya perlu menghadiri mesyuarat, bengkel, seminar, kursus atau aktiviti luar jika menerima surat arahan daripada KPM, JPN dan PPD?

Pengetua dan Guru Besar perlu memberi pertimbangan atas kewajaran guru-guru ini terlibat dalam aktiviti dan program yang diarahkan. Sekiranya guru menghadiri aktiviti di atas maka guru perlu menyediakan bahan PdP yang sesuai selama ketiadaanya di sekolah.

13. Sebagai Pengetua / Guru Besar, adakah saya berhak untuk tidak membenarkan guru-guru saya untuk menyertai aktiviti/ program luar jika menerima surat arahan KPM/JPN/PPD?

Sebagai Pengetua atau Guru Besar instruksional, pemimpin sekolah perlu memberikan kerjasama dan komitmen kepada KPM, JPN dan PPD dalam menjayakan segala program demi meningkatkan profesionalisme guru dan membangunkan modal insan murid

14. Sekiranya saya tidak dapat melaksanakan PdP atas urusan rasmi, bolehkah saya menggantikan waktu tersebut di luar waktu persekolahan?.

Perlu mendapatkan persetujuan daripada pemimpin sekolah.

15. Saya telah diarahkan menjalankan tugas rasmi, adakah perlu saya mengganti waktu yang telah tertinggal tersebut?

Perlu mendapatkan persetujuan daripada pemimpin sekolah.

16. Bolehkah program kokurikulum diadakan pada waktu persekolahan sama ada di peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan?

Program yang dijalankan pada waktu persekolahan perlu mendapat kebenaran bertulis sama ada daripada pihak PPD, JPN atau KPM.

17. Bolehkah guru meninggalkan bilik darjah bagi membuat persiapan acara peringkat Daerah / Negeri / Kebangsaan yang dikelolakan oleh sekolahnya?

Boleh, guru yang terlibat perlu memastikan PdP bagi kelas yang ditinggalkan dapat berjalan seperti biasa.

18. Adakah bertugas sebagai Pengawas Peperiksaan Awam menjejaskan keberkesanan MMI?

Tidak

19. Adakah pihak Anggota Kumpulan Pelaksana (AKP) di sekolah terlibat dalam pelaksanaan MMI?. Contohnya pembantu makmal.

Semua pihak di sekolah memainkan peranan dalam pelaksanaan MMI.

FAQ MMI
Melindungi Masa Instruksional
Kembali Kepada Yang Asas
Pemimpin Instruksional, Guru Mengajar Murid Belajar

No comments:

Post a Comment