Monday, April 8, 2013

Dzu’n-nun Al-Misri


Suatu hari beliau ke suatu terusan. Dia mengambil wuduk di situ. Dilihatnya hampir dengan terusan itu ada sebuah istana yang indah dan di langkan (serambi gantung) istana itu berdiri seorang perempuan cantik. Dzu’n-nun meminta perempuan itu bercakap.
 
Kata perempuan itu: Bila saya lihat tuan dari jauh, saya sangkakan tuan gila. Bila tuan hampir saya lihat tuan ini seorang yang alim. Apabila tuan datang hampir lagi, saya anggap tuan ini seorang yang bercahaya jiwanya. Tetapi bila tuan bercakap kepada saya, maka saya pun menganggap tuan bukan gila, bukan alim dan bukan jiwa yang bercahaya, tuan tidak akan melihat kepada yang lain kecuali Allah.

Setelah berkata demikian, perempuan itu pun ghaib.

 Wallahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar

No comments:

Post a Comment