Sunday, April 7, 2013

Rabi’atul-Adawiyyah Al-Basriyyah (2)


Suatu ketika Ibrahim Adham sedang dalam perjalanan ke Ka’abah. Sudah menjadi amalan beliau mengerjakan sembahyang pada setiap langkah dalam perjalanan itu. Oleh itu, empat belas tahun barulah beliau tiba ke Ka’abah.

Apabila tiba didapatinya Ka’abah tiada. Beliau merasa hampa. Terdengar olehnya satu suara yang berkata: Ka’abah itu telah pergi melawat Rabi’atul-adawiyah. Apabila Ka’abah itu kembali ke tempatnya dan Rabiatul-adawiyah sedang menongkat badannya yang tua itu kepada tongkatnya, maka Ibrahim pun pergi bertemu dengan Rabiatul-adawiyah dan berkata:  Rabiatul-adawiyah, kenapa kamu dengan perbuatanmu yang ganjil itu membuat haru-biru di dunia ini?
 
Rabiatul-adawiyah menjawab: Saya tidak membuat satu apa pun sedemikian itu, tetapi kamu dengan sikap ria (untuk mendapat publisiti) pergi ke Ka’abah mengambil masa empat belas tahun. Ibrahim mengaku yang ia sembahyang setiap langkah dalam perjalanannya.

Rabiatul-adawiyah berkata: Kamu isi perjalananmu dengan sembahyang tetapi aku mengisinya dengan perasaan tawaduk dan khusyuk.

Wallahu a’lam.

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar.

Doa kami padaMu ialah sepanjang hayat kami berikanlah kami dapat mengingatiMu dan apabila mati kelak berilah kami dapat memandangMu. Aameen.

No comments:

Post a Comment