Tuesday, April 23, 2013

Peringatan dan larangan


Permata 22

Daripada al-Barra’ bin Azib berkata : Nabi saw menyuruh kami dengan tujuh perkara dan menegah kami dengan bilangan yang sama. Ia menyuruh kami mengiringi jenazah dan menziarahi orang yang sakit, menghadiri kenduri jika dijemput, menolong orang yang dizalimi, menepati sumpah, menjawab salam, mendoakan orang yang bersin. Melarang kami daripada menggunakan bejana atau bekas perak, lapik pelana sutera dan cincin emas, sutera halus dan kasar, kain yang bercampur sutera dan bersulam benang emas. (Riwayat al-Bukhari)

Mutiara hikmah :

a) Imam al-Syafie memberi wasiat : Apabila salah seorang di antara kaum kerabat dan jiran saudaramu sakit, hendaklah kamu meringankan langkah untuk menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dicintai Allah.

b) Berbuat kebaikan dan berbaktilah kepada orang lain. Jangan diam menyendiri kerana menyendiri merupakan sumber kesengsaraan. Semua bentuk keperitan, kesedihan dan kedukaan itu akan lenyap ketika anda berkumpul bersama keluarga dan orang ramai dan melakukan kebajikan untuk mereka. Bahkan disokong bahawa melakukan kebajikan sekali dalam dua minggu boleh menjadi ubat kedukaan.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri 

No comments:

Post a Comment