Monday, April 29, 2013

Bebaskan kuasa potensi manusia


Semarak 24
vs potensi manusia bukan masalah anda

Tahukah anda bahawa keupayaan otak anda tidak dapat diukur? Betapa kompleks dan berkuasanya otak menjangkaui teknologi terkini. Otak dapat memproses 30 bilion  bit maklumat sesaat melalui 6 000 batu dawai komputer. Bahan api yang memarakkan otak anda ringkas sahaja : oksigen dalam darah dan sedikit glukos, lantas anda memperoleh tenaga. Tanpa tenaga, tiada sinergi dalam organisasi anda.

Apabila orang berasa letih atau lesu, mereka tidak dapat mencapai tahap keupayaan mereka. Apabila anda berusaha untuk menambah tenaga pekerja, anda membantu mereka bergerak ke arah hidup bekerjasama yang lebih baik. Itulah maksud sebenar sinergi – bekerjasama. Sinergi ialah konsep yang mudah dan semulajadi, pengurus seperti anda sedang belajar menggunakan konsep ini dalam amalan perniagaan. Sambil pakar pengurusan menekankan pentingnya kerja bestari dan modal intelek, pengurus dan penyelia sedang menyedari pentingnya ciri sinergi dan manfaat yang dapat dihasilkan dalam struktur pasukan.

Buku ini memberi anda banyak cara untuk mencungkil yang terbaik daripada pekerja anda. Garis panduan dan petua yang diberi bertujuan untuk menggalakkan pemikiran anda – supaya berfikir tentang potensi yang terdapat dalam diri anda dan semua pekerja anda, kuasa luar biasa daripada semua kecerdasan, kreativiti, sifat ingin tahu dan tenaga itu. Sebagai pengurus dan pemimpin, adalah penting anda mempergunakan semua potensi di sekeliling anda. Hasil yang dicapai memang akan selaras dengan usaha anda, kerana sinergi yang dikembangkan akan terus bertumbuh, membina dan memotivasikan untuk jangka panjang. Dalam kata-kata Ralph Waldo Emerson : Manfaatkan sebaik-baiknya yang terdapat dalam diri anda...kerana itulah segala-galanya dalam diri anda. Berikut ialah beberapa cara yang digunakan oleh pengurus untuk membebaskan kuasa potensi manusia dalam diri pekerja mereka :

a) Latih mereka : Pepatah menyatakan : Ilmu adalah kuasa. Hal ini tidak benar. Apa yang berkuasa ialah bagaimana ilmu itu digunakan. Jadi, apakah jenis program latihan yang anda bekalkan untuk membantu pekerja untuk memperoleh dan menggunakan pengetahuan baru dengan berkesan? Latihan membantu pekerja meningkatkan kemahiran dan prestasi mereka – dan ini juga merupakan satu lagi cara bagi anda menunjukkan bahawa anda menyayangi mereka.

b) Bimbing mereka : Setelah melabur dalam pembelajaran dan pembangunan pekerja, sekarang tibalah masanya untuk memulakan program bimbingan. Anda bersusah payah menyelenggara komputer  dan peralatan lain. Tetapi apabila hendak melestarikan motivasi pekerja, memang senang melupakan bahawa pekerja perlu dilestarikan juga. Bimbingan ialah cara berkesan untuk melestarikan motivasi pekerja. Berikut ialah definisi istilah pembimbing : Seseorang yang meminjamkan pengalaman, galakan dan pemahamannya untuk menggerakkan orang lain supaya membuat kerja yang terbaik.

c) Sayangi mereka : Seperti lirik lagu Tina Turner yang bertanya : Apakah kaitannya dengan sayang? Jawapan : segala-galanya! Pengurus yang benar-benar  berjaya ialah pengurus yang benar-benar menyayangi pekerjanya dan menunjukkan rasa sayang ini dengan menggalakkan suasana penyayang di tempat kerja. Sayang dalam konteks ini bermakna anda prihatin terhadap pekerja anda dan kejayaan mereka, anda berasa gembira apabila mereka berjaya dan anda rela membantu mereka serta sanggup memberi bantuan tambahan apabila mereka memerlukannya. Perasaan yang muncul daripada persekitaran penyayang merupakan teras kerja berpasukan yang bermotivasi.

Kerja dapat memberi peluang bagi perkembangan rohani dan peribadi, selain kewangan. Jika tidak, kita membuang masa membuat kerja.
- James A. Autry, Love ad Profit : The Art of Caring Leadership

Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment