Monday, May 28, 2012

Munajat malam terakhir : I

Ya Allah dalam kitab yang Kau wahyukan ke Nabi Muhammad saw, Engkau berfirman: Bulan Ramadhan adalah bulan yang diturunkan Al-quran di dalamnya. Tapi ia sebentar lagi berlalu. Aku mohon padaMu dengan perantaraan WajahMu yanh mulia, dengan perantaraan kalimat-kalimat Mu yang mulia, dengan perantaraan kalimat-kalimatMu yang sempurna, seandainya masih tersisa padaku dosa yang belum Kau ampuni, iaitu dosa yang (menyebabkan) aku disiksa kerananya (hingga) terbitnya fajar malam ini, atau hingga berlalunya bulan ini, maka ampunilah semuanya , Wahai Dzat yang Paling Pengasih dari segala yang mengasihi.

Ya Allah, bagiMu segala pujian. Segala pujian yang telah Kau ucapkan untuk diriMu sendiri, segala pujian sungguh-sungguh yang diungkapkan hambamu yang bijak dan sentiasa berzikir dan bersyukur padaMu. Merekalah oramg-orang yang telah Kau bantu menunaikan hak-hakMu dan sebahagian makhlukMu yang tersebar di alam ini, baik dari kalangan malaikat yang dekat denganMu ataupun nabi-nabi yang telah Kau utus ataupun orang-orang yang berfikir ataupun dari kalangan mereka yang bertasbih padaMu.
Sungguh Engkau telah mengantar kami ke bulan Ramadhan ini dan telah mengurniakan kami kenikmatan dan anugerah.Engkau telah menampakkan kemurahan dan pemberianMu. Kerananya padaMu bermuara segala sanjungan yang abadi, kekal dan menetap selamanya. Betapa agung sebutanMu.

Tuhanku, bantu aku menjalani bulan Ramadhan sehingga Kau sempurnakan puasa, solat dan segala kebaikan, syukur dan zikir kami di bulan ini. Oh Tuhanku, terimalah puasaku dengan sebaik-baik penerimaan, perkenanan, maaf, kemurahan, pengampunan dan hakikat keredhaanMu. Sehingga Kau memenangkan aku dengan segala kebaikan yang dituntut, segala anugerah yang Kau curahkan di bulan ini. Selamatkanlah aku di dalamnya dari kekhuawatiran dengan bencana yang mengancam atau dosa yang berlangsung.

Duhai Tuhanku, aku bermohon padaMu dengan keagungan yang diminta hambaMu dari kemulian nama-nama dan keindahan pujianMu dan dari para pengharap yang istemewa. Sudilah Kau mencurahkan rahmatMu lepada Muhammad dan keluarganya. Dan agar Kau jadikan bulan ini seagung-agungnya Ramadhan, yang telah berlalu dari kami Sejas Engkau turunkan ke dunia, sebagai berkah dalam menjaga agama, jiwa dan segala keperluanku. Juga berkatilah aku dalam semua persoalan, sempurnakanlah pemberian nikmatMu, palingkanlah aku dari keburukan dan hiasi aku dengan busana kesucian di bulan ini.

Demikan pula dengan rahmanMu golongkan aku ke dalam orang-orang yang mendapatkan (keutamaan) malam al-Quran. Malam yang telah telah Kau tetapkan lebih baik dari seribu bulan dalam keagungan ganjaran, kemuliaan perbendaharaan, keindahan syukur, panjang umur dan kemudahannya yang berlanjutan.

Oh Tuhanku, aku bermohon dengan perantaraan rahmat, kebaikan, ampunan, kurnia, keluhuran, kebaikan dan pemberianMu. Jangan Engkau jadikan Ramadhan ini sebagai kesempatan terakhirku. Sudilah Engkau menghantar aku hinggá Ramadhan berikutnya dalam keadaan yang paling baik.

Perlihatkan aku hilal Ramadhan berikutnya, bersama-sama orang-orang yang melihat keluasan rahmatMu. Dan limpahkanlah anugerahMu, Wahai Tuhanku. Tiada Tuhan selain Allah.

Semoga perpisahanku dengan Ramadhan ini bukanlah perpisahan untuk selamanya dan bukan pula akhir pertemuanku. Sehingga aku dapat kembali bertemu pada tahun mendatang dalam keadaan penuh keluasan rezeki dan keutamaan harapan. Kini aku berada di hadapanMu dengan penuh kesetiaan. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar segala doa. Ya Allah, dengarkan pengaduanku ini. Perhatikan rintihan, kerendahan, kepapaan dan penyerahan diriku ini.

Aku berserah diri padaMu. Tuhanku. Aku tak mengharapkan kemenangan, ampunan, kemuliaan dan penyampaian (ke cita-cita) kecuali padaMu. Anugerahilah aku keagungan pujianMu, kesucian nama-namaMu dan kesampaianku kepada Ramadhan berikutnya dalam keadaan terbebas dari semua keburukan dan kekhuatiran. Segala puji untukMu semata, yang telah membantu kami untuk menunaikan puasa dan mendirikan qiyamulail di bulan Ramadhan ini hinggá malamnya yang terakhir,

No comments:

Post a Comment