Sunday, May 27, 2012

Hari ke – 23

Malam :

Wahai pemilik malam al-Qadar dan yang telah menjadikannya sebagai malam yang lebih baik dari seribu bulan. Wahai Pemilik malam dan siang, gunung dan laut, kegelapan dan cahaya serta pemilik bumi dan langit. Wahai Yang Maha Pemurah. Wahai Yang Maha Pemberi bantu. Wahai Yang Maha Pemurah. Wahai Yang Maha Dermawan. Wahai Allah Yang Maha Pengasih. Wahai Allah Yang Maha Berdiri sendiri. Wahai Allah Yang Maha Mencipta tanda contoh sebelumnya. Wahai Allah (3x). KepunyaanMu nama-nama yang baik, perumpamaan yang tinggi, agung dan luhur.

Aku memohon kepadaMu agar Kau curahkan rahmatMu kepada Muhammad dan keluarga Muhammad. Catatlah namaku pada malam ini ke dalam kelompok orang-orang yang mendapatkan kebahagiaan dan rohku ke dalam kelompok syuhada, kebaikanku dibalas dengan syurga yang tinggi dan semua keburukanku diampuni.

Anugerahkanlah daku dengan keyakinan yang dengannya hatiku merasa gembira, kurniakanlah daku keimanan yang dapat menghilangkan keraguan dariku dan anugerahkanlah daku keredhaanMu yang telah Kau janjikan untukku. Demikianlah kurniakanlah padaku kebaikan di dunia dan akhirat dan selamatkanlah daku dari siksa api neraka yang membakar.

Jadikanlah daku pada malam tersebut sebagai orang yang sentiasa berzikir dan bersyukur padaMu serta sentiasa berharap dan bertaubat kepadaMu. Berikanlah daku petunjuk dan dengan petunjuk yang telah Engkau berikan kepsda Muhammad dan keluarga. Salam sejahtera semoga tercurah atas mereka semua.

Ya Allah, hanya kepadaMulah aku sandarkan keperluanku di malam ini. Hanya denganMu lah aku adukan kesulitan dan kesusahanku. Agar kiranya Engkau memberikan kepada kami rahmat dan maafMu. Dan sesungguhnya rahmatMu lebih aku harapkan dari amalku sendiri dan ampunan serta rahmatMu lebih agung daripada dosa-dosaku.

Perkenankanlah segala keperluanku di malam ini dengan ketentuanMu, tidaklah aku dapati kebaikan melainkan dariMu dan keburukan melainkan dari yang selainMu. Tidaklah ada padaku harapan dalam urusan agamaku, duniaku, akhiratku, di saat-saat kesulitanku, di hari di mana aku dimasukkan ke dalam liang kubur sedang tidak ada satu pun yang menemaniku kecuali hanya Engkau wahai Tuhan Sekalian Alam.


Siang :

Ya Allah, hapuskanlah dalam bulan ini semua dosaku dan sucikanlah daku dari semua kecacatan. Sucilah hatiku di dalamnya dengan ketakwaan segala hati. Wahai yang menghapuskan seluruh kesalahan para pendosa.

No comments:

Post a Comment