Friday, May 4, 2012

Iman sesaat

Imam Ahmad mengeluarkan hadis dengan isnad yang bagus dari Anas bin Malik ra katanya : Dulu Abdullah bin Rawahah ra ketika bertemu dengan sahabat Rasulullah saw dia berkata : Ke sinilah, mari kita beriman sesaat dengan Rabb kita.

Suatu hari dia berkata kepada seorang laki-laki seperti itu, lalu laki-laki itu marah dan datang kepada nabi saw seraya berkata: Wahai Rasulullah! Apakah pendapat engkau tentang Abi Rawahah, dia mengajak pergi dari iman kepadamu dengan iman sesaat?

Nabi saw berkata : Semoga Allah swt merahmati Ibnu Rawahah.Sesungguhnya dia telah mencintai majlis yang malaikat berlomba-lomba dengannya.

Dan menurut Ibnu Asakir pula , sesungguhnya dia berkata : Dulu, Abdullah bin Rawahah ra ketika bertemu dengannya berkata : Wahai Uwaimir! Duduklah, berzikirlah sesaat…! Kemudian kami duduk dan berzikir, kemudian dia berkata : Ini adalah majlis iman, perumpamaan iman adalah semisal baju kurungmu, suatu ketika kamu akan melepaskannya ketika engkau memakainya dan suatu ketika kamu akan memakainya ketika melepaskannya.Sesungguhnya hati lebih cepat berubahnya daripada periuk yang berkumpul adonan roti.

Wallahu’alam.

( Kehidupan para sahabat, Pustaka Ramadhan )

No comments:

Post a Comment