Sunday, May 27, 2012

Hari ke – 27

Malam :

Wahai yang membentangkan bayang-bayang. Seandainya Engkau mengkehendaki dengan menjadikan bayang-bayang itu secara perlahan.Wahai Pemilik anugerah, keagungan serta keluhuran. Tidak ada Tuhan selain Engkau. Engkau yang mengetahui segala sesuatu yang tersembunyi dan yang nyata Yang Maha Kasih dan Sayang. Tidak ada Tuhan selain Engkau.

Wahai yang Maha Suci. Wahai Pemberi Keselamatan. Wahai yang Mengamankan. Wahai Yang Maha Tahu segala isi hati. Wahai yang Maha Perkasa. Wahai yang Maha Gagah. Wahai yang Maha Megah. Ya Allah, yang Maha Pencipta. Wahai yang menampakkan setiap yang tersembunyi. Yang memberi segala bentuk. Ya Allah (3x). KepunyaanMulah nama-nama yang baik serta milikMu semata semua perumpamaan yang tinggi, agung dan luhur.

Aku memohon kepadaMu agar Kau curahkan rahmatMu kepada Muhammad dan keluarga Muhammad. Catatlah namaku pada malam ini ke dalam kelompok orang-orang yang mendapatkan kebahagiaan dan rohku ke dalam kelompok para syuhada, kebaikanku dibalas dengan syurga yang tinggi dan semua keburukanku diampun.

Anugerahkanlah  daku  keyakinan yang dengannya hatiku merasa gembira, kurniakanlah daku keimanan yang dapat menghilangkan keraguan dariku dan anugerahkanlah daku keridhaanMu yang telah Kau janjikan untukku.Demikianlah kurniakanlah padaku kebaikan di dunia dan akhirat dan selamatlah daku dari siksa api neraka yang membakar.

Jadikanlah daku pada malam tersebut sebagai orang yang sentiasa berzikir dan bersyukur padaMu serta sentiasa berharap dan bertaubat kepadaMu. Berikan daku petunjuk dan dengan petunjuk yang telah Engkau berikan kepada Muhammad dan keluarga. Salam sejahtera semoga tercurah atas mereka semua

Segala puji bagi Allah yang menciptakan setiap pergantian dengan ketentuanNya dan memiliki segala urusan dengan kemuliaan diriNya dan memiliki segala urusan dengan kemuliaan diriNya yang selalu bertindak adil dan tidak pernah berbuat curang, yang bersikap adil dan tidak pernah mengurangi. Bagaimana Dia berbuat yang selain ittu kepada hambaNya yang lemah yang diliputi kekurangan dan memberi khabar akan kekayaan besar dari keredhaanNya.

Dan yang selalu mengajak kepada keberuntungan yang berlimpah dari ampunanNya dan mensyariatkan semua itu pada jalan yang sudah ditentukan dan memerintahkan hambaNya untuk beramal dengan amalan yang baik dan saling berbelas kasih, yang menimpakan kepada siapa dari hambaNya yang berbuat aniaya dan memberikan pahala kepada siapa dari hambaNya yang mencegah perbuatan keji.

Dan Dialah yang Maha Berbelas Kasih melebihi induk burung merpati terhadap anaknya. Maha Suci Allah yang telah melarang kami makan dan minum di bulan Ramadhan dan yang tidak meninggalkan hambanya sendirian dalam kepedihan azabNya. Yang menyelamatkanku dari siksa dan memberiku ganjaran atas ibadah puasa yang telah aku tunaikan. Segala puji bagiNya atas petunjukNya, maafNya dan ganjaranNya sebagaimana yang patut untuk Dzat yang Maha Dermawan dan Pemurah. Selawat atas Muhammad dan keluarganya yang suci. Wahai yang Maha Pengasih.

Ya Tuhan kami, jauhkanlah diri kami dari azab JahanamMu. Sesungguhnya azabMu sangatlah pedih. Ya Tuhan kami anugerahkan kepada kami isteri-isteri dan anak keturunan menjadi penyejuk mata kami dan jadikanlah orang-orang yang bertakwa sebagai pemimpin.

Wahai Tuhan kami kepada Engkaulah kami bertawakal dan kepadaMulah kami kembali. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan fitnah orang-orang kafir menimpa kami. Ya Tuhan kami, ampunkanlah kami dan saudara-saudara kami yang telah mendahului kami dalam iman dan jangan Engkau jadikan di hati kami   kebencian kepada mereka yang telah beriman kepadaMu.

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. SelawatMu kepada Muhammad dan keluargannya. Dan tutupkanlah kami dari dosa dan cela kami. Dan ampunkan;ah kami dengan kebenaran Muhammad serta keluarganya, sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Siang :


Ya Allah, biarkanlah daku pada malam ini bersungguh-sungguh dalam melaksanakan solat sunah. Anugerahkanlah daku kebaikanMu untuk melakukan amalan kebajikan yang menyelamatkanku pada hari Pengadilan kelak. Bimbinglah daku ke jalan yang terbaik yang mengarah padaMu. Wahai yang tidak pernah jemu (mendengar) keluhan para pemohon.






No comments:

Post a Comment