Friday, February 20, 2015

Teknik tanda ACID

Teknik ini menggalakkan pembaca membaca teks secara aktif. Interaksi dan fokus pembaca dengan teks dikekalkan kerana pembaca perlu membuat pertimbangan terhadap bentuk dan maklumat yang dibaca.

A; Agree (Bersetuju)
C: Confusing (Mengelirukan)
: Interesting (Menarik)
D: Disagree (Tidak bersetuju)

Tidak semua yang dipaparkan dalam sesuatu sumber media dan teks sempurna, bahkan banyak kandungan teks yang sangat subjektif dan perlu dibaca dengan peka. Teknik ini menggalakkan pembaca menimba dan membuat keputusan sama ada suatu maklumat itu dipersetujui, tidak dipersetujui, menarik atau mengelirukan pembaca. Teknik ini boleh disekalikan dengan QUACK, iaitu teknik menanda isi penting.
 
Teknik ini sesuai untuk membaca teks yang berbentuk pandangan, kontroversi dan penghujahan seperti lidah pengarang, ruang polemik pembaca atau kolum khas penulis.

Langkah teknik tanda ACID

ACID terdiri daripada dua bahagian: (i) ACID dan (ii) 3 tanda berasingan

1) Semasa membaca, tanda diri anda sama ada anda:
B – Bersetuju (Agree)
K – Keliru (Confuse)
M – Menarik (Interesting)
T - Tidak bersetuju (Disagree)

2) Tandakan B, K, M dan T di tepi halaman pada isi yang berkenaan
3) Kemudian, berikan tanda bulat, bintang (*) atau garisan atau kurungan ”(________)”
4) Petunjuk pandangan pembaca seperti bersetuju dan lain-lain boleh dijadikan asas perbincangan.

Wallahu ’alam.

Buku Panduan Guru Literasi Bacaan PISA
KPM, 2014.

No comments:

Post a Comment