Wednesday, February 4, 2015

Surga



Pelajaran 52

a) Dikabarkan bahawa bahawa rasulullah saw bersabda: Sesunggungnya setelah Allah mencipta surga Adenin Ia memerintahkan agar Jibril pergi melihat-lihat apa yang Tuhan telah ciptakan bagi hamba-hambaNya dan para wali-waliNya. Maka pergilah Jibril berkeliling di dalam surga Adenin, tiba-tiba seorang bidadari menjenguk dari salah satu gedungnya tersenyum kepada Jibril yang seketika itu juga bersujud kerana mengira, bahwa cahaya yang bersinar dari gigi si bidadari itu adalah cahaya Tuhan Rabbun-Izzah.

Kemudian berserulah si bidadari: Hai kepercayaan Tuhan! Angkatlah kepalamu. Jibril mengangkat kepalanya, melihat sibidadari dan berkata: Maha Besar Tuhan yang menciptamu!. Tahukah engkau bagi siapa Tuhan menciptakan aku? Tanya bidadari. Bagi siapa? Tanya kembali Jibril. Ialah bagi orang yang lebih mengutamakan redha Allah di atas hawa nafsunya, jawab si bidadari.
(Mukasyafatul-Gulub)

b) Bersabda rasulullah saw : Aku melihat beberapa malaikat yang sedang membangun gedung-gedung dari lapisan perak dan emas berhenti bekerja. Aku bertanya: Kenapa kamu menghentikan pekerjaan membangun? Malaikat menjawab: Kerana telah habis upahnya. Apakah upahnya? Aku bertanya kembali. Ialah zikir pada Allah. Jawab malaikat, pemilik gedung ini selalu berzikir pada Allah, dan kerana ia berhenti berzikir maka kami berhenti pula membangun.

Sebagaimana firman Allah SWT: Barangsiapa mengkehendaki keuntungan akhirat, akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapa yang mengkehendaki keuntungan di dunia, Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.
(Zubdatul-Wa’idhin)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment