Saturday, February 21, 2015

Al-Baqarah dan hadis (2)

Akibat menzalimi

Hadis 6

[2:59] Dari Abu Musa ra, dia berkata, Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya, Allah yang Maha mulia lagi Maha agung menunda-nunda waktu bagi orang zalim. Tetapi ketika Allah akan menyeksanya, Dia tidak akan melepaskannya. Kemudian beliau membaca Firman Allah; Dan begitulah azab Tuhanmu, apabila Dia mengazab penduduk negeri-negeri yang berbuat zalim, Sesungguhnya AzabNya itu adalah sangat pedih lagi keras. (HR.Muslim)

Benci dan redha Allah

Hadis 7

[2:61] Dari Abu Hurairah ra, bahawa rasulullah saw bersabda; Sesungguhnya, Allah redha kepada kalian dalam tiga perkara dan benci dalam tiga perkara. Dia redha kepada kalian jika kalian menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatupun, jika kalian berpegang teguh dengan tali Allah dan tidak bercerai-berai, dan jika kalian saling menasehati pemimpin kalian. Dan Allah SWT, membenci kalian dalam perkataan yang tidak jelas wujudnya (katanya begini, katanya begitu), banyak bertanya dan menghambur-hamburkan harta.

Halal / Haram

Hadis 8

[2:65] Janganlah kalian melakukan dosa seperti yang dilakukan bangsa Yahudi. Hingga kalian akan menghalalkan apa-apa yang Allah haramkan hanya dengan alasan remeh. (HR.Abdullah ibn Batthah)

Iman

Hadis 9

[2:78] Iman itu bukan dengan tamanni (banyak berangan) dan bukan pula dengan tahalli (banyak berbuat), iman adalah apa yang menetap dalam hati dan dinyatakan oleh amal perbuatan. (Hadis ini dikeluarkan oleh Ibnu An Najjar & Ad Dailami).


Hari Kiamat

Hadis 10

[2:85] Dari Abu Hurairah ra, dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Hari Kiamat semakin mendekat, ilmu akan dicabut, fitnah akan banyak muncul, sifat kikir akan banyak bermaharajalela, dan banyak terjadi haraj. Para sahabat bertanya; Apakah haraj itu? Rasulullah saw menjawab: Iaitu pembunuhan. (HR. Muslim)

Wallahu a’lam.

Al-Quran Tajwid Warna & Terjemahan
Humaira Bookstore Enterprise

No comments:

Post a Comment