Monday, February 23, 2015

Doa Tuk Kenali


Sesudah solat lima waktu

Bismillahirrahmanirrahim.

Wahai Allah, sungguhnya saya memohon pada Engkau akan pemberian yang sempurna: kesihatan yang berkekalan, rahmat (pengasihan Engkau) yang menyeluruhi dan kesegaran yang berguna. Saya pohon pada Engkau akan puncak kesenangan hidup, puncak kebahagian umur, kesempurnaan kebaikan; juga keluasan pemberian dan kesopanan yang lebih berfaedah.

Wahai Allah, tolongilah kami dan jangan pula kami ditindas. Wahai Allah, bahagiakan kesudahan kami, buktikan hasrat kami dengan penambahan amalan, susulilah kesegaran di kala kami berpagi-pagi dan berpetang-petang. (Wahai Allah) Tumpahkanlah rahmat Engkau di tempat kembali kami dan kesudahan kami; dan tuangkanlah dulang kemaafan Engkau ke atas dosa-dosa kami; dan kurniakanlah pembaikan pada ke’aifan-ke’aifan kami; dan berilah kegiatan kami pada agama kami. Hanya kepada Engkau kami berserah dan hanya kepada Engkau kami bergantung.

Wahai Allah, teguhkanlah pendirian kami di jalan yang betul dan lindungilah kami di dalam dunia ini dari penyesalan di Hari Kiamat serta ringankan kami daripada bebanan dosa. Hidupkanlah kami sebagai kehidupan orang-orang yang baik, peliharalah kami serta hindarkan dari kejahatan orang-orang yang jahat dan merdekakanlah diri kami dan bapa-bapa kami serta ibu-ibu kami, saudara-saudara kami juga golongan kami dari seksaan kubur dan dari neraka.

Hanya dengan kemurahan Engkau, wahai Tuhan Yang Maha Mulia, wahai Tuhan Yang Maha Pengampun, Tuhan Yang Menyayangi hambaNya, Tuhan Yang Menutupi ke’aifan, Tuhan Yang Maha Perkasa. Wahai Allah, wahai Allah, wahai Allah, sungguhnya Engkau berkuasa pada setiap suatu, istimewa pula memperkenankan permohonan. Wahai Tuhan kami, kurniailah kami kebaikan di dunia dan kebaikan pula di akhirat serta peliharalah kami dari siksaan neraka.

Semoga Allah menyelawat dan menyalamkan ke atas junjungan kami nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat beliau.

Aameen.

Abdullah Al-Qari b Hj Salleh
Pusaka Tuk Kenali,
2008

No comments:

Post a Comment