Thursday, February 19, 2015

Doa setelah solat Imam Al-Ghazali


Allah, ya Tuhanku! Aku memohon dari nikmat mana yang sempurnanya, dari pemeliharaan mana yang kekalnya, dari rahmat mana yang menyeluruhnya, dari sifat apa yang didapatinya, dari kehidupan biar senang-lenangnya, dari umur mana yang membahagiakannya, dari keihsanan segala yang mencukupinya, dari kenikmatan apa yang umumnya, dari kelebihan biar yang enaknya, dari kelembutan yang banyak manfaatnya.

Ya Allah, dampingilah kami dan jangan menindas kami. Ya Allah tunjukkan wajahMu yang mulia kepada kami. Ya Allah, akhirilah ajal kami dengan kebahagiaan, tunaikan segala cita-cita kami dengan tambahan, temankan siang dan malam kami dengan keafiatan, sampaikan tujuan kami dan kesudahan kami kepada rahmatMu, curahkan kemurahan keampunanMu ke atas dosa-dosa kami, gerakkan diri kami untuk membetulkan segala keaiban kami, jadikan taqwa bekalan kami, dalam beragama kepadaMu segala kesungguhan kami, dan kepadaMu tawakkal kami dan pengantungan kami.

Ya Allah, ya Tuhanku! Tetapkan kami ke atas jalan yang lurus, lindungi kami di dunia dari perkara-perkara yang menyebabkan sesalan nanti di hari qiamat, ringankanlah kejahatan orang-orang yang jahat dari mengancam kami, bebaskan tengkuk kami dan tengkuk ibu-bapa kami, anak-anak kami dan kaum keluarga kami dari seksa kubur dan fitnahnya dan daripada seksa api neraka, dengan penuh rahmatMu, wahai Tuhan Maha Perkasa, Maha Pengampun, Maha Pemurah, Maha Penutup keaiban, Maha Penyantun, Maha Tinggi, Ya Allah Ya Rahman, ya Rahim!

Ya Allah, ya Tuhanku! Tunjukilah kami yang benar itu sebagai kebenaran dan kurniakanlah kami untuk mengikutinya, dan janganlah sekali-kali Engkau kelirukan kami sehingga kami mengikut apa yang ditunjuk hawa nafsu kami. Ya Allah, ya Tuhanku! Aku berlindung diri kepadaMu, janganlah sampai aku mati kerana terus mengejar dunia, dengan segala rahmatMu, wahai Tuhan Pemurah dari segala yang pemurah. Selawat Allah dan salamNya ke atas penghulu kami Muhammad berserta kelusrganya dan para sahabatnya.

Aameen.

Asy-Syeikh’Ali bin Abdul Rahman Al-Kalantani
Permata pemberian yang indah & menjaga segala hati yang lalai
2013

No comments:

Post a Comment