Thursday, February 5, 2015

Istighfarnya malaikat bagi orang-orang mu’min



Pelajaran 53

a) Ibnu Abbas ra berkata: Tatkala Arsy diciptakan oleh Allah SWT dan merasa dirinya adalah makhluk teragung, berkatalah ia: Allah tidak mencipta sesuatu makhluk lebih agung daripadaku, maka oleh Allah diciptakan seekor ular melilit Aresy. Ular itu bersayap  tujuh puluh ribu, dalam tiap sayap terdapat tujuh puluh ribu bulu, dalam tiap bulu terdapat tujuh puluh ribu wajah, tiap wajah terdapat tujuh puluh ribu mulut, pada tiap mulut terdapat tujuh puluh ribu lidah. Dari mulut-mulutnya terucap tiap hari kata-kata tasbih sebanyak bilangan tetes hujan dan daun-daun tumbuhan dan sebanyak bilangan batu kerikil dan sebanyak hari-hari di dunia dan bilangan malaikat semuanya. Ular itu melilit Aresy yang ternyata hanya menjadi separoh dari besar ular itu.
(Hai’atul-Islam)

b) Dihikayatkan oleh sementara ulama’ bahwa sebelum Allah menciptakan bumi, Aresy berada di atas air, lalu Allah memerintahkannya naik ke atas, sedang air yang menjadi landasannya menjelma menjadi Ka’bah. Ia mengantar Aresy sampai tempat yang dikehendaki oleh Allah, kemudian diperintahnya kembali seraya berkata kepada Aresy: Coba Allah tidak memerintahkan saya kembali, saya akan antarkan engkau sampai ke tempatmu.

Allah berfirman kepada air itu: Kerana engkau telah menghormati Aresy-Ku dan mengantarkannya untukKu maka Aku jadikanlah tempatmu yang terafdhal tempat dan Aku jadikan engkau sebuah qiblat bagi makhlukKu, tempat mereka memohon terkabulnya hajat.

Kerana itulah rasulullah saw bersabda: Barangsiapa menghantarkan tamunya sejauh tujuh langkah, Allah menutup tujuh pintu Jahanam baginya dan bila ia menghantarkannya sejauh delapan langkah, Allah membuka baginya delapan pintu syurga, yang ia dapat memasukinya dri pintu mana ia suka.
(Haqaiq)
Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment