Tuesday, September 20, 2016

Sorotan Al-Fatihah (4 )

Al-Fatihah dalam bahasa Arab

Oleh sebab itu tetaplah bacaal-Fatihah dalam setiap rakaat sembahyang dalam bahasanya yang asli, dalam bahasanya yang diterima dari nabi saw. Pelajari bacaannya itu kepada yang ahli mempergunakan huruf-hurufnya menurut tajwidnya yang betul. Dan dalam hukum agama, nyatalah bahawa mempelajari bacaan al-fatihah dan mengetahui ertinya dalam fardhu ain, wajib bagi setiap muslim.

Saranan membaca saja terjemahannya bukanlah dari fikiran secara Islam. Kalau kita merasa berat menerima pendapat Imam Syafi’i ra yang menyatakan wajib bagi setiap muslim mengetahui bahasa Arab, namun di dalam melakukan sembahyang dengan segala bacaannya  dan khusus mengenai al-Fatihah,berfikir  secaraIslam yang sihat pasyi menerima apa yang dikatakan  Imam Syafi’i itu.

Betapa tidak! Sedang sembahyng adalah tiang agama. Dalam sembahyang kita menghadapkan wajah hati kita kepada Tuhan, mengemukakan segala puji-pujian dan permohonan sebagai yang tersebut di dalam al-Fatihah itu. Dah hendaklah sembahyag itu kita kerjakan dengan khusyu’ merendahkan diri. Bagaimana khusyu’ akan tercapai kalau kita tidak mengerti apa yang kita katakan? Bagaimana sembahyang akan menjadi tiang agama, kalau kita mengerjakannya hanyakerana  keturunan saja? Bukan dari keinsafan?

Oleh sebab itu hendaklah dalam rumahtangga Islam, ayah bonda mengajar  anaknya  sedari kecil membaca al-Quran. Sekurang-kurangnya  buat pertama sekali ialah diajarkan al-Fatihah, supaya dapat dipakainya untuk sembahyang.

Wallahu ‘alam.

Prof Dr Hamka
Tafsir Al-Azhar, Juzuk’ 1
Pustaka Nasional Pte Ltd, Singapura
ms 101--102

No comments:

Post a Comment