Thursday, September 15, 2016

Petikan Khutbah Arafah 2016 (3)

Ya Allah, Wahai Yang Maha Menatap, Wahai yang menjanjikan saat ini mustajab, mustajabnya doa, kami mohon padaMu. Ya Allah, kami hambaMu yang tidak ada daya dan tidak punya apa-apa selain berlumuran dosa, yang tidak tahu apa pun selain yang Engkau tontonkan. Mohon ya Allah, jadikan haji ini haji yang mabrur. Haji yang Engkau terima. Jadikan siapa yang munajat ini Engkau takdirkan haji mabrur. Terimalah haji kami ya Allah seburuk apa pun amal ibadat kami.

Duhai Allah inilah orang yang zalim kepadaMu, kepada diri kami sendiri. Sekiranya Engkau  tidak mengampuni dan merahmati kami, kami pasti binasa. Ampuni kami Ya Allah, ampuni kami ya Allah.

Ampuni ibubapa kami ya Allah. Selamatkan orang tua kami. Selamatkan orang tua kami.Beri hidayah yang belum mendapatkannya. Ampunkan semua alasan-alasannya ya Allah. Lapangkan kubur. Jadikan Husnul Katimah ayah-ayah kami. Tolong ya Allah. Sayangi orang tua kami. Ya Allah. Lindungi orang tua kami dari azab kubor. Lindungi orang tua kami daripada fitnah jahat. Ya Allah, jadikan kami anak yang tahu membalas budi.
 
Ampuni semua kedurhakaan kami. Ampuni semua kezaliman kami, yang sengaja, yang tidak sengaja.Jadikan saat ini Engkau hapuskan semua aib kami ya Allah. Ampuni segala apa yang kami jalani ya Allah. Bersihkan ya Allah, bersihkan sekotor apapun maksiat yang dilakukan oleh tubuh ini ya Allah.

Ya Allah, selamatkan keluarga kami. Selamatkan keluarga kami ya Allah. Selamatkan keluarga kami. Kami mohon  di ArafahMu ini ya Allah. Kurniakan kepada kami keluarga yang barokah, keluarga sakinah. Kurniakan pendamping yang Engkau redhai. Anugerahkan kami anak-anak yang soleh solehah yang menjadi penyejuk hati. Muliakan akhlak anak-anak kami ya Allah. Kuatkan imannya, jauhkan dari perbuatan durhaka, aib. Jauh daripada perbuatan nifak ya Allah. Jauhkan daripada kesesatan, jauhkan dari kejahatan makhluk-makhlukMu ya Allah. Jauhkan daripada apa pun yang Engkau larang, daripada kehinaan.

Ya Allah kumpulkan rumahtangga kami di dunia penoh barokah. Kumpulkan di syurga ya Arhamar Rohimi.

Ya Allah ampuni guru-guru kami, para ulamak, para ustaz dan siapa pun di jalan hidayah di jalan ilmu, jalan kebenaran bagi kami. Ya Allah, ampuni sebanyak-banyak hambaMu ya Allah. Ampuni siapa pun jua yang berbuat baik kepada kami. Engkau tahu mereka yang berbuat baik terang-terangan dan tersembunyi. Ampuni saudara-saudara kami yang pernah kami zalimi, yang sengaja dan tidak sengaja.

Ya Allah, ampuni saudara kami yang penah menyakiti kami ya Allah. Ampuni sahabat-sahabat kami ya Allah. Beri hidayah kepada yang masih lupa kepadaMu. Beri kekuatan kepada yang masih lemah. Ampuni tetangga-tetangga kami ya Allah. Ampuni muslimin wal muslimat.

Ya Allah, Engkau jadi saat ini saat mustajab. Engkau tahu setiap kami mengharapnya ya Allah. Ya Allah berikan hidayah bagi saudara-saudara kami, hambaMu yang belum mendapatkan Islam ya Allah. Tuntunlah agar bisa taubat yang bergelumbang dosa ya Allah. Kuat iman yang masih lemah, yang masih rapuh.

Kurniakan istiqamah. Kurniakan kepada kami semua nikmatnya ibadah. Jangan biarkan ibadat kami rosak. Tolonglah kami semua menjadi ahli zikir ya Allah. Jadikan hati kami, hati yang tidak bisa lupa kepadaMu. Hati yang hanya berpaut padaMu ya Allah. Putuskan harapan kami daripada siapa pun selain daripadaMu. Hanya berharap dariMu. Jadikan hati ini tidak pernah terpersona selain daripadaMu. Hujamkan di hati ini cinta kepadamu ya Allah. Jadikanlah hati ini yang selalu rindu. Rindu ingin bertemu denganMu ya Allah. Jangan biarkan hati kami melupakanMu.

Titipkan pada kami barang yang halal dan barokah, secukupnya sahaja. Ya Allah, jangan kami diperbudak dinia ya Allah. Golong kami menjadi  ahli zuhiud ya Allah, yang merasa cukup dengan apa yang Engkau berikan. Jadikan kami orang yang sadoqah ya Allah.Ringankan kami bersadoqah. Jadikan kami ahli solat yang khusyuk, ahli masjid, ahli al-Quran. Golongkan kami memahami al-Quran. Terangi kami dengan cahaya al-QuranMu ya Allah. Luruskan hidup kami dengan al-QuranMu. Berikan kami mengaji dan menghafalnya. Ya Allah, mudahkan kami menjadi ahli hafiz ya Allah. Jadi keluarga kami hafiz, hafizah. Jadikan keturunan kami keturunan hafiz, hafizah ya Allah.

Jadikan sisa umur ini benar-benar istiqamah. Jadikan kami ahli bermanfaat, jadikan kami jalan rezeki bagi sebanyaknya hambaMu, jalan hidayah bagi yang tersesat, jalan kebahagiaan pada yang berduka.

Ya Allah, tolonglah saudara kami yang teraniaya di manapun juga ya Allah. Engkau tahu siapa yang teraniaya. Engkau melihat siapa yang mengharap pertolongan. Lindungi saudara kami daripada kaum yang zalim ya Allah. Lindungi ya Allah orang-orang tua yang melihat anak-anak yang terluka, Engkau bahagiakan. Kuatkan iman, limpahi kesabaran. Berikan ganjaran melimpah ruah. Jadikan penderitaan, ganjaran di sisiMu. Jadikan wafatnya syuhada.

Jangan biarkan kaum yang zalim berjaya ya Allah. Ya Allah. Ya Allah tolonglah saudara kami di Palestine, di Syria, di Myrmar, di Iraq, di penjuru manapun Engkau pasti tahu ya Allah.Betapa pun kami orang hina tetapi jadikan doa ini menjadi jalan kebaikan kepada saudara kami. Wahai yang Maha Mendengar, jadikan doa kami ini, menjadi jalan kebaikan ya Allah.

Ya Allah,jadikan bangsa kami bangsa yang Engkau berkahi. Kurniakan para pemimpin yang soleh ya Allah. Jangan biarkan kami dipimpin oleh orang yang tidak yakin padaMu. Jangan biarkan kami dipimpin  oleh orang-orang yang lupa padaMu. Kurniakan pada kami pemimpin yang bisa menjadi contoh kebaikan, yang bisa memimpin kami dekat kepadaMu.Ya Arhamar Rohimi.

Sembuhkan orang yang sedang sakit ya Allah di mana pun ya Allah. Yang dililit hutang ya Allah lepaskan. Yang sedang sakit, sembuhkan. Lepaskan daripada masalah ya Allah. Berikan pada kami perkerjaaan yang barokah. Jauhkan daripada apapun yang Engkau haramkan ya Allah. Berikan kami kekuatan menjauhi maksiat ya Allah. Berikan kekuatan untuk kami menjauhi dosa.

Undang kami ke Baitullah ya Allah, undang keluarga kami ke Baitullah ya Allah. Jadikan haji, hajah, haji yang mabrurah. Kembali kami ke tanah air bawa barokah ya Allah. Jadikan kami contoh kebaikan. Jangan jadikan kami contoh keburukan.

Rabbana aatinaa fid’dunyaahasanatan, wafil aakhirati hasanatan waqinaaa ’adzaaban naar.

Subhana rabbika rabbil ’izzati ’amma yashifuun wasalaamun ’alal mursalin walhamdu lillaahi robbil ’aalamiin. Aameen Ya Rabbal alameen.

KH Abdullah Gymanastiar
Arafah
11 September 2016

No comments:

Post a Comment