Friday, September 2, 2016

Ar-Raqib

Asma ul-Husna ke-44

Ar-Raqib ertinya Allah Maha Pengawas yang Maha Mengamati atau Mengintai sebagaimana firmanNYa bermaksud:

Dan bertaqwalah kepadaAllah yang kamu selalu meminta  dengan menyebut-yebut namaNya serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
(An-Nisaa’:1)

Maha Pengawas yang Maha Memerhati

Ar-Raqib adalah sifat Allah. Dialah saksi yang tidak pernah jauh dari peristiwa. Dalam bahasa, seorang raqib adalah seorang yang terjaga, seorang pengawas yang berdiri untuk melindungi dan mengawal. Dalam militer, raqib adalah orang yang berada di barisan hadaan. Ar-Raqib adalah Allah yang melindungi setiap orang dan segala sesuatu, Zat yang tak sesuatu pun luput dari ilmuNya.

Menurut sebuah hadis Qudsi, Rasulullah saw bersabda: Lindungilah Muhammad dan keluarganya, ertinya lindungilah namanya dan muliakanlah.

Raqib juga bererti keturunan. Malaikat yang menulis segala sesuatu yang kita lakukan dan ucapkan juga disebut raqib seperti dalam surah Qaaf ayat 18 bermaksud: Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.

Ar-Raqib, yakni Zat yang benar-benar mengawasi kita, tentu sahaja adalah Allah. Orang yang raqib tentang Allah adalah orang yang mengakui bahawa Dia mengawasi segala sesuatu yang kita lakukan dan ucapkan, maka iamelakukan tugas-tugasnya terhadapNya.

Berhati-hati dan Cermat

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keempatpuluh empat dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat hati-hati dan cermat dalam segala perkara.

Allah yang bersifat ar-Raqib, mengetahui keadaan kita dan menghitung nagaskita, yang tidak pernah lalai atau lupa, yang selalu hadir dan tidak pernah cuai, yang memerhati apa yang kita lakukan, yang mengenali pemikiran-pemikiran kita yang paling dalam, seharusnya menjadikan diri kita bersikap hati-hati dalam hidup ini agar tidak tersentuh dengan sebarang kemaksiatan dan perbuatan dosa.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment