Saturday, September 24, 2016

Sa’id bin ‘Amir Al-Jumahiy (5)

Ketika itu juga Umar bin al-Khattab menawarkan Sa’id menjadi pembantunya, kata beliau: Wahai Sa’id, saya lantik kamu menjadi gabenor di Hims. Jawab Sa’id: Wahai Umar saya bersumpah dengan nama Allah, janganlah kamu menyesal dan menyerahkan saya kepada dunia.

Kamu pikulkan urusan pemerintahan ini ke tengkuk saya, kemudian kamu hendak berlepas tangan. Demi Allah! Saya tidak akan membiarkan kamu bersikap begitu! Bentak Umar.

Kemudian beliau dilantik menjadi gabenor di Hims. Umar bertanya: Bukankah kami mesti menyediakan imbuhan untukmu?

Jawab beliau: Apa gunanya, wahai Amirul Mukminin? Sesungguhnya pemberian daripada baitulmal telah melebihi keperluan saya.

Setelah itu beliau pun berangkat ke Hims.

Wallahu ’alam

Dr.Abdul Rahman Ra’fat al-Basha
65 Gambaran Kehidupan Sahabat
Pustaka Salam, 2006

No comments:

Post a Comment