Monday, September 5, 2016

Al-Wasi’

Asma ul-Husna ke-46

Al-Wasi’ ertinya Allah Maha Luas PembrianNya atau Maha Luas KepunyaanNya sebagaimana firmanNya bermaksud:

Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya, lagi sentiasa Mengetahui)
(Al-Baqarah:115)

Maha Luas PemberianNya

Al-Wasi’ adalah salah satu dari sifat Allah yang akar katanya berasal dari si’a, ertinya keluasan, kelapangan, daya tampung, kelimpahan dan seterusnya. Orang boleh jadi memiliki suatu keluasan pengetahuan apabila ia memahami banyak pengetahuan,atau ia mungkin mempunyai kekayaan yang melimpah.

Dalam bukuAl-Nihayah, Ibn Al-Atsir yang mendiskusikan sifat-sifat Allah, mengatakan bahawa al-Wasi’ dapat memperkaya setiap orang yang miskin, yang rahmatNya meliputi segala sesuatu. KekuasaanNya tidak pernah berakhir. RahmatNya tidak terbatas. KerajaanNya abadi. Dia tidak pernah memberhentikan pemberian. PengetahuanNya meliputi sesgala sesuatu, kekuasaanNya mencukupi segala sesuatu, rahmatNya amatlah luas. Pengetahuan, kekuasaan dan rahmatNya adalah paling besar. Dialah Zat yang sifat-sifatNya tidak terhad, pengetahuanNya luas, dan demikian juga rahmat serta ampunanNya, wilayahNya begitu besar.

Pandangan Yang Luas dan Pemurah

Merujuk kepada perkara di atas, maka sifat manusia yang keeempatpuluh enam dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai pandangan yang luas dan bersifat pemurah.

Salah satu cara untuk mengetahui kod etika yang diturunkan dari sifat ini, al-Wasi’ adalah bahawa anda harus bersikap kepada semua manusia dengan sikap baik dan kebaikan anda di sepanjang waktu; murah hatilah kepada semua orang. Bantulah mereka ketika mereka meminta bantuan, dan perlakukan mereka semua dengan sebaik-baiknya.

Seorang hamba Allah semestinya mengingat dan mencari kearifan dari perangai rasulullah saw yang kerap berdoa dalam solatnya ketika ia mendengar seorang Badwi berdoa kepada Tuhannya: Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepadaku dan Muhammad dan janganlah berkasih sayang kepada sesiapapun selain kami. Nabi saw menegur Badwi itu; Engkau telah berdoa kepadaNya untuk membatasi  sesuatu yang tidak terbatas, yakni rahmat Allah.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment